Delen som fick Concorde att störta

Punkterade ett däck på flygplanet

1 av 4
Frankrikes president Jacques Chirac hedrade offren efter katastrofen.Foto.AP
NYHETER

LONDON

Metallbiten är bara 40 centimeter lång.

Men tillräcklig för att ta 113 människors liv.

I går släpptes rapporten om vad som fick Concorde på fall.

Den franska undersökningen presenterade i går bevis som bekräftade det utredarna tidigare trott. En liten metallbit orsakade tragedin på Charles de Gaulle flygplatsen utanför Paris den 25 juli förra året.

Metallbiten som låg på startbanan punkterade Concordens ena däck. Den kraftiga explosionen fick gummidelar att slungas mot vänstra vingen med en sådan kraft att en A4-stor metallbit lossnade från en av bränsletankarna. Därigenom spreds flygplansbränslet, som av okänd anledning antändes, och fick planet att störta.

Metallbiten kom från en amerikansk DC-10 som startat före överljudsplanet och ägs av flygbolaget Continental Airlines. Franska tekniker har varit på plats i Houston för att kunna identifiera flygplansdelen.

Utredarna slår också fast att en del av kåpan som skyddade den tredje motorn saknades. Delen hade bytts ut upprepade gånger bara någon vecka före olyckan. Brandsäkerhetstester som utförts har även visat att den typ av metallegering som används i Concorden inte klarar höga temperaturer.

Testflög till Island

British Airways deklarerade samtidigt att bolaget tänker sätta Concorde i trafik igen i september. Beslutet kom efter den lyckade testflygningen - Island tur och retur - i förra veckan. Till en början körs endast en flight om dagen mellan London och New York, men efter hand ska turerna utökas till två. France Airlines hoppas ha sina överljudsplan i gång i oktober.

Flygplanen har byggts om för närmare 255 miljoner kronor efter olyckan. Bland annat har bränsletankarna närmast hjulen fått ett skyddande hölje av materialet kevlar som används för formel 1-motorer. Materialet ska minska bränsleläckaget vid en liknande olycka och minimera risken för antändning, enligt teknikerna.

För att kompensera den ökade vikten har stolar och innerväggar gjorts tunnare och lättare.

Utredarna hoppas kunna lämna en slutlig olycksrapport inom de närmaste månaderna.

Jessica Ritzén

ARTIKELN HANDLAR OM