Norsk myndighet ska granska SAS

Tre nya incidenter under söndagen

NYHETER

SAS drabbades på söndagen av tre nya incidenter där flygplan tvingades vända tillbaka till flygplatsen.

Passagerarna befann sig dock inte i någon fara.

Foto: SAS
Planet, av typen MD 81, hade 147 passagerare och sex besättningsmän ombord när det under söndagsförmiddagen kolliderade med en flock måsar.

Det är den tolfte incidenten under juli med SAS-plan, även om inget plan behövt nödlanda. Luftfartstilsynet, den norska motsvarigheten till Luftfartsinspektionen, bestämde sig på söndagen för att granska SAS.

- Tolv händelser inom loppet av så kort tid tyder på att man ligger över genomsnittet. Vi ska nu se på innehållet i de enskilda händelserna, säger luftfartsdirektör Per-Arne Skogstad till norska TV2.

Ett SAS-plan på väg från Bodö till Oslo i Norge tvingades på söndagsförmiddagen vända tillbaka till flygplatsen sedan det kört in i en flock måsar.

- Det var en normal landning, ingen nödlandning, och passagerarna var lugna, säger Malin Engstedt på SAS pressjour.

Planet, av typen MD 81, hade 147 passagerare och sex besättningsmän ombord.

I luften en kvart

Planet hade varit i luften i 15 minuter då besättningen hörde en duns i vänstra motorn, troligen från en av måsarna. Därför drogs motorn ner på tomgång och planet vände tillbaka till flygplatsen.

- Det räcker med en motor för att flyga, men man vill ogärna stänga av en motor helt, så därför sattes den på tomgång. Oljetryck och temperatur var helt normalt, säger Eric Danielsson, jourhavande kapten på SAS flygavdelning.

Den vänstra motorn kommer att bytas ut och planet ska genomgå en teknisk undersökning.

Efter att kaptenen gått igenom vad som hänt med passagerarna bokades de om till andra flyg.

På söndagsförmiddagen tvingades också två mindre plan av typen Q400 på väg från Köpenhamn vända tillbaka.

Det första var på väg till Kaliningrad med 30 passagerare då det kom en indikation på att den främre lastdörren var öppen. Väl på flygplatsen kunde personalen konstatera att så inte var fallet, men att en vajer till dörrhandtaget var slapp. Passagerarna fick därför byta plan innan de kunde flyga vidare.

Klaffsystemet

Ett plan på väg från Kastrup till Örebro med 18 passagerare ombord fick signaler på att det var fel på klaffsystemet på vingarnas bakkant, som gör att planet kan hålla lägre fart under start och landning. Efter att planet återvänt och landat igen på Kastrup visade det sig att indikationen var felaktig, och man flög vidare med samma plan.

SAS betraktar inte tolv incidenter som något oroväckande.

- Det är trots allt väldigt få, med tanke på att vi har omkring 30 000 flygningar i månaden, säger Eric Danielsson.

SAS planerar ingen någon särskild översyn till följd av den senaste tidens tillbud, men flygbolaget ser ändå allvarligt på alla incidenter.

- Allting ska rapporteras. Det är bättre att man återvänder en gång för mycket än tvärtom, säger Malin Engstedt.

Karin Poring/TT

ARTIKELN HANDLAR OM