Staten hjälper till att flytta jobben

NYHETER

Aftonbladets artikelserie om industrijobbens flykt från Sverige fortsätter i dag med ett besök i Estlands huvudstad Tallinn.

Där jagar svenska företagare billigare arbetskraft - och staten står för en del av kostnaderna.

I dag kan Aftonbladet avslöja att svensk fordonsindustri letar billigare arbetskraft österut.

Med statliga bidrag på 1,3 miljoner kronor

reser bildelsfabrikörerna just nu till Estland, Litauen och Polen för att flytta fler industrijobb från

Sverige till låglöneländer.

De säger att de inte har något annat val.

Om deras industriföretag ska överleva i den stenhårda konkurrensen i den nya globaliserade världen måste de också få sina produkter tillverkade så billigt det går, säger de.

I Polen och Baltikum är detta möjligt.

- Det är en grotesk prispress från bilindustrin just nu, säger SvenÅke Berglie, vd för branschorganisationen Fordonskomponentgruppen.

- Om företagen i Sverige ska överleva är detta nödvändigt.

Under fyra dagar har Aftonbladet skildrat den dramatiska förvandling av svensk tillverkningsindustri som pågår.

Vi har visat att:

Minst 62 svenska kommuner under de senaste två åren har förlorat industrijobb till främst låglöneländer.

Minst 8 000 industrijobb, sannolikt betydligt fler, har försvunnit till låglöneländer under samma period.

Företagen flyttar framför allt för att komma åt de låga lönerna "

" och slippa undan de höga svenska skatterna, arbetsgivaravgifterna och de hårda arbetsmarknadsreglerna.

Vi har också avslöjat vilka 40 kommuner som är helt beroende av några få stora, flyttbenägna industrier och därför riskerar att bli Sveriges nya krisorter.

I dag följer vi med de svenska cheferna som styr över fabrikerna som gör delar till fordonsindustrin.

Hårt pressade av bland annat de stora fordonskoncernerna med Volvo, Saab och Scania i spetsen, som kräver allt lägre priser på bildelar, letar de billigare arbetskraft i Tallinn i Estland.

Följ med oss dit.

Utbildning – framtiden för svenska industriarbetare

Maria Trägårdh, Thomas Gustafsson, Urban Andersson

ARTIKELN HANDLAR OM