Så ska Adelsohn få tågen att rulla

Gamle moderatledaren vill införa röda priser

NYHETER

Ulf Adelsohn ska trampa nytt liv i gamla SJ.

Med röda priser och sista minuten-rabatt.

- Det är bättre att sälja biljetter billigt än att köra tomma tåg, säger SJ:s nye styrelseordförande.

Foto: BÖRJE THURESSON
Ulf Adelsohn vill införa sista minuten-rabatter för ungdomar även på tågen.

?§?atser på tåg får Adelsohn att se rött. Rött som i röda avgångar och sista minuten-rabatter. Så vill den förre landshövdingen i Stockholm förvandla krisföretaget SJ till en vinstmaskin.

- Jag vet många unga som tycker att tåg är för dyrt och hellre flyger sista minuten i stället, det borde gå att ha på tåget också, säger Ulf Adelsohn.

En färsk utredning från Banverket ger honom rätt. Den visar att SJ genom att sänka priserna med 20 procent skulle öka resandet och därmed även vinsten med 150 miljoner kronor.

Modig vd krävs

Adelsohn gör sin första dag som styrelseordförande på måndag. Åtgärdspaketet som ska vända förra årets 100-miljonersförlust är därför inte färdigt.

En av hans första uppgifter blir att hitta en vd modig nog att anta en av landets mest utskällda poster. Men i det valet är han tyst som en mussla. Namnet offentliggörs först den 21 februari.

Oavsett vem det blir har hon eller han ett tufft jobb framför sig. SJ dras med kundbrist, vagnbrist och spårbrist. Och går med förlust.

Inte gratis längre

Sedan en vecka är gratisnumret till SJ-bokningen stängt. Kunderna får nu betala för tågupplysningen.

- Jovisst, men det kostade tydligen 20 miljoner kronor per år. Det är få samtal som är gratis i dag, och man kan ju fortfarande ringa för lokaltaxa, säger Ulf Adelsohn.

Jessica Ritzén