Så dåligt är ditt pålägg

Över hälften av testad skinka och korv hade för mycket bakterier

NYHETER

Lita inte på bäst-före-dagen. Smörgåskorven kan vara full av bakterier och smaka surt fastän det är tre veckor kvar av hållbarhetstiden.

Det visar en undersökning av pålägg som Miljöförvaltningen i Stockholm gjort.

– Ofta är hållbarhetstiden för lång, säger Lennart Norring, chef för livsmedelskontrollen på Miljöförvaltningen i Stockholm. Han är inte förvånad över det dåliga resultatet.

Miljöförvaltningen i Stockholm har tagit över 200 stickprov på smörgåspålägg som säljs i butik.

Mögelsvamp och tarmbakterier

Aftonbladet har sammanställt resultatet. Mer än hälften innehöll för mycket bakterier, jäst- och mögelsvamp, i några fall tarmbakterier. De klassades som ”tjänliga med anmärkning”.

Och många pålägg var dåliga, trots att det var långt kvar till bäst-före-dagen.

Av påläggen som innehöll för mycket bakterier hade 40 procent en vecka eller mer kvar av hållbarhetstiden. Drygt 10 procent hade tre veckor eller mer kvar.

Att påläggen klassas som ”tjänliga med anmärkning” betyder att smaken har försämrats, de är inte av fullgod kvalitet. Men man blir inte sjuk av att äta dem.

– Kokt skinka som innehåller för mycket lactobaciller smakar surt, säger Lennart Norring.

Han uppmanar konsumenterna att titta på termometern som ska finnas i kyldisken. Det gör alltid han själv.

Vivos butiker sämst

Högst +8 grader får det vara för charkprodukter enligt livsmedelslagen. För varmt i kyldisken gör att bakterierna växer.

Gränsvärdet för hur mycket bakterier livsmedel får innehålla fastställs av Livsmedelsverket. ”Tjänlig med anmärkning” innebär att gränsen överskridits.

– Produkten är av sämre kvalitet än kunden har anledning att förvänta sig. Man ska inte behöva tolerera så högt bakterietal i ett livsmedel, säger Inger Wikström på Livsmedelsverket.

Skillnaden var stor mellan butikerna. Vivobutikerna var sämst. I en Vivobutik fick samtliga tio prover anmärkning.

– Vi kommer att ingripa på något sätt, säger Lennart Norring.

Tillverkaren har ansvaret

Men det är inte säkert att det är butikens fel. Det finns många led där det kan brista:

dålig hygien vid tillverkningen eller dåliga råvaror

kyltemperaturen hålls inte vid transporten

lagringen i butik sker vid för hög temperatur

Pålägget kan också ha för lång hållbarhetstid.

Hur länge ett smörgåspålägg håller beror på innehåll, framställning, förpackning och förvaringstemperatur. Det är tillverkaren som bestämmer hur lång hållbarhetstiden ska vara – och som har ansvar för den.

Lena Anderfelt

ARTIKELN HANDLAR OM