Ny katastrof nära i Milano

Piloten tvär- bromsade och räddade passagerarna

Foto: REUTERS
milanos största flygplats Ett charterplan från charterbolaget Air Europe höll på att krocka med ett annat plan på flygplatsen Malpensa. Tack vare pilotens uppmärksamhet och häftiga inbromsning kunde en katastrof undvikas.
NYHETER

ROM

För tre månader sedan dödades 118 personer när ett SAS-plan krockade på Milanos flygplats Linate.

I går höll det på att hända igen.

En pilots desperata inbromsning förhindrade katastrofen.

- Kabinpersonalen ramlade som käglor i korridoren, berättar en passagerare.

Trafikkonflikt på marken, kallar verket för flygsäkerheten incidenten.

Den här gången inträffade händelsen på Milanos storflygplats Malpensa.

Ett plan från charterbolaget Air Europe, som också har vissa inrikeslinjer i Italien, gjorde sig färdigt för start. Några ögonblick senare skulle det lyfta från Malpensa mot Palermo.

Precis som väntat kom klarsignal från kontrolltornet.

Piloten drog på gas och planet ökade hastigheten.

Ser planet i ögonvrån

Men plötsligt, i ena ögonvrån ser piloten ett annat plan som kommer rullande mot dem på skärande kurs.

Det är en Alitalia-maskin som just landat och rullar mot parkeringsplattan framför stationsbyggnaden.

Air Europe-piloten slår på bromsarna med full kraft. Effekten blev enorm.

- Kabinpersonalen hade ännu inte satt sig ned och kastades omkull i korridoren, berättar en passagerare.

- Rena paniken bröt ut ombord. Folk skrek i skräck.

En kvart senare startade planet helt normalt och landade 50 minuter senare på Punta Raisis flygplats i Palermo. Bland passagerarna fanns också en representant för konsumentorganisationen Codacons som omedelbart gjorde en anmälan om det inträffade.

Piloten har i sin rapport berättat att han just hade lämnat startpunkten och nått en hastighet av cirka 20 knop när han såg det andra planet närma sig. I det ögonblicket slog han till bromsarna för att undvika en, som han uppfattade det, hotande kollision.

Lagt beslag på inspelningarna

Här börjar den sedvanliga baletten av motstridiga uppgifter.

Flygplatspolisen på Malpensa framhåller att det aldrig var fråga om någon fara för kollision.

Den vid det här laget ökända organisationen som är ansvarig för trafikkontrollerna, Enav, hävdar att planen aldrig var närmare varandra än 1 km.

För utredningens skull har man också lagt beslag på inspelningarna av samtalen mellan flygledarna och de inblandade planen.

Den värsta olyckan i SAS historia

Aftonbladet i oktober 2001

Åke Malm