”Så slipper du bankernas avgifter”

Bankchatt med Göran Jönsson

NYHETER

Förra året tjänade bankerna 35 miljarder kronor på att ta ut avgifter av sina kunder - samtidigt som kunderna i allt större utsträckning sköter sina bankärenden själva, genom bank på internet.

- Det finns säkert utrymme för sänkningar av avgifterna. Använd din "konsumentmakt", sa Göran Jönsson på Konsumenternas bankbyrå när han chattade med Aftonbladet.ses läsare.

Här är hela chattet.

Johan säger: Varför tillåts de nedrans kortföretagen ta sådana avgifter för sina tjänster, kan inte småbanker fixa substitut?

Göran Jönsson säger: Jo då, visst kan de det. Men det är tyvärr en trög process som tar tid. Priset/avgifterna sätts ju på konkurrensutsatt marknad där det konsumenten som avgör hur mycket man är beredd att betala. Utnyttja din "konsumentmakt"!

Annica säger: När får vi skattebetalare tillbaka miljonerna som staten pumpade in i bankerna när det var kris? Det är väl inte vårt fel att bankerna lånade ut orimligt mycket pengar till orimliga ändamål, så vi ska väl inte behöva stå för den kostnaden egentligen.

Göran Jönsson säger: En stor del av dessa pengarna "pumpade" staten in som ägare i Nordbanken. Den dag banken säljs ut på marknaden kommer pengarna att återföras till oss skattebetalare. Sen är det ju dessutom så att staten i det läge som rådde i början på 90-talet inte hade något val. Hade man låtit bankerna gått i konkurs hade 100.000-tals kunder och sparare blivit ruinerade. Sannolikt hade hela sammhällsekonomin då kollapsat.

Ninni säger: Hej. Tycker du att bankerna skulle kunna sänka sina avgifter för sina tjänster till oss?

Göran Jönsson säger: Det finns säkert utrymme för sänkningar men även - tyvärr - för höjningar av avgifterna. Vad som bestämmer storleken på avgifterna är en ganska komplex fråga. Utöver lönsamhet för banken är det även sådana faktorer som att bankerna vill förmå oss att använda vissa tjänster (=låga avgifter) eller avstå från vissa tjänster (=höga avgifter)

Ninni säger: vet du - det tar en affär 13 sekunder att dra pengar från mitt konto när jag handlar - och upp till en och en halv vecka att få in pengar om man lämnaar tillbaka en vara. Bankens fel. Ska det verkligen få vara så?

Göran Jönsson säger: Jag förstår din irritation! Du är inte ensam om denna. Tyvärr är det av bl.a. säkerhetsskäl så att en återbetalning tar längre tid än en betalning. Man har dock från bankerna sagt att 2man jobbar med frågan" så förhoppningsvis är bättring på gång.

Johan säger: Konsumentmakt är svårt att utöva om "liknande" alternativ saknas, angående bankakuten har staten alltid vartit aktiva vid kriser, de stöder storindustri men inte den mindre.Är det riskfritt att driva storbank i Sverige? Moral Hazard?

Göran Jönsson säger: Jag utgår ifrån att du med riskfritt menar riskfritt för ägarna. I så fall är svaret nej. De tar naturligtvis en risk att deras investeringar minskar i värde om banken går dåligt. Bankakuten som du nämner hade till uppgift att i det akuta läge som då rådde i första hand ta till vara bankkundernas intresse. Bankakutens arbete har sedan några år tagits över av insättningsgarantinämnden.

Annica säger: Är det verkligen rimligt att bankerna mer eller mindre tvingar på oss avgifter för kontantkort/kreditkort/internet tjänst som vi mer eller mindre är tvingade att skaffa eftersom kontoren skär ner sin service hela tiden?

Thomas säger: "Banken slutar med pengar", läser jag. Kan detta verkligen stämma? Är det inte det som banken håller på med?

Göran Jönsson säger: Rimligt eller inte, bankerna har fattat ärfärsmissigt grundade beslut som får de följder du skriver. Under senare tid har några banker, som du säkert läst, backat och menar nu att kontorsservice är viktig och ett område man kommer att satsa på. Förhoppningsvis kommer vi att se resultat av detta.

kurre säger: När ska bankerna sluta med cash - som är en total kattastrof? och när kkommer det nnya smarta kortet med enn inbyggd mminidator dvs en som är mycket smartare?

Göran Jönsson säger: Jag vet inte. Cash är ju som du skriver ingen större succé. Inom en snar framtid kommer vi att se en ny generation kort med miccroprocessorer. Syftet med dessa ändringar är främst att upprätthålla en hög säkerhet. De gamla vanliga korten med magnmetremsa på baksidan har ju visat sig relativt enkla att kopiera.

peter säger: Är det inte så att det är vi själva som ger bankerna osjäliga vinster genom att inte byta bank, eller "shoppa" mellan bankerna för olika produkter? Jag tycker det verkar som att så länge vi inte gör det så kan ju bankerna göra (ta betalt) hur dom vill.

Göran Jönsson säger: Det är helt riktigt allt du skriver. Rådet blir altså att "shoppa runt" och plocka rusinen ur kakan, dvs afterfråga tjänsterna i den bank där de är billigast och bäst.

Johan säger: Tror du att vi i framtiden kommer ha centralt belägna bankkontor? Framtidsvisoner!!

Göran Jönsson säger: Nja knappast. Redan i dag har vi tagit ett stort steg mot den mest extrema varianten av "lokala bankkontor" i och med att väldigt många kunder har flyttat hem banken till sin egen dator. Man gör sina bankaffärer via Internet. Men behovet av personlig service kommer troligen aldrig att kunna tillfredsställas via nätet. Den som lever får se.

calle säger: Varför tar det mer än tre dagar att få en betalning från Danmark, det går ju snabbare att skicka pengarna med posten. Vad kan man som konsument/småföretagare göra för att få bättre villkor?

Göran Jönsson säger: Detta är ju en fråga som uppmärksammats ända in i regeringskansliet. Bosse Ringholm har ju vid flera tillfällen fört frågan på tal. Det handlar ju i första hand att genom internationellt samarbete få fram teknik och framförallt regelverk som skulle underlätta denna process. Om bankerna inte själva lyckas med detta kan vi nog ganska snart förvänta oss att man på EU-nivå tappar tålamodet och kommer med någon slags reglering.

Aftonbladet.se

ARTIKELN HANDLAR OM