Anette ska kräva ansvar av Cessna

Hennes man och son dog i SAS-kraschen i Milano

Foto: AP
får stöd av amerikanska jurister Anette Forsmans man Christer och sonen Robin dog i SAS-kraschen den 8 oktober. Att Cessnan skulle ut på en promotionflygning kan ha juridisk betydelse, säger Anette Forsmans advokat, Lars Perhard, som stöder sig på amerikanska jurister.
NYHETER

Anette Forsman, som förlorade sin man och son i SAS-kraschen i Milano, ska starta en process mot flygplanstillverkaren Cessna.

- Det här är viktigt för mig att kräva ut ett ansvar för Christers och Robins död, säger hon.

Foto: URBAN ANDERSSON
KÄNNS RÄTT Sju månader efter kraschen har beslutet mognat att driva ansvarsfrågan vidare. - Jag har fått fram så mycket att det känns rätt, säger Anette Forsman.

Olyckan på Linateflygplatsen i Milano den 8 oktober i fjol, då 118 människor dödades, berodde på att ett litet Cessna-plan svängde ut framför ett SAS-plan som just var på väg att lyfta.

Kollisionen blev fruktansvärd, det stora passagerarplanet styrde rakt in i en flygplatsbyggnad och började brinna.

Nu, sju månader senare, har Anette Forsman, 40, beslutat sig för att handla juridiskt.

Hennes man, Christer Forsman, och äldste son Robin var två av nio personer i gokartteamet Anecto Racing som dog i kraschen.

Hon har tillsammans med sin advokat Lars Perhard i flera månader utvärderat de uppgifter som kommit fram om olyckan och vad de kan göra.

"Vi kommer att börja i USA"

De har bestämt att inleda en förhandling med den amerikanska flygplanstillverkaren Cessna Aircraft Company.

För att försöka förstå hur tragedin gick till har Anette Forsman besökt Linateflygplatsen och guidats på olycksplatsen.

- Jag har fått fram så mycket om det som hände att jag känner att det är rätt att göra någonting nu. Och vi kommer att börja i USA, säger hon.

Senare kan krav komma att riktas mot SAS och flygplatsen.

Lars Perhard säger att tillverkaren av det lilla planet har ett stort och tydligt ansvar för olyckan.

- Cessnan skulle ut på en promotionflygning då olyckan inträffade. Enligt amerikanska jurister kan det ha stor juridisk betydelse, säger Perhard.

- Vi börjar med att förhandla med Cessna. Om det inte leder någon vart så kommer vi med all sannolikhet att stämma dem, säger Perhard.

Vid sin sida kommer Forsman och Perhard att ha några av USA:s främsta advokater inom flygområdet.

Enligt vad Aftonbladet erfar förbereder anhöriga till andra offer från kraschen liknande förhandlingar.

Anette Forsman säger att hon agerar dels för att ansvar måste utkrävas, dels för att trygga sina två barns framtid.

- När allt det här är över kanske jag kan få möjlighet att sörja i fred.

Piloten i Cessnan svängde åt fel håll

Oisín Cantwell