Nya flygbiljetten – snart i var mans hand

SAS vill införa fingeravtrycks- kontroll för flygresenärer

NYHETER

Att resa med tummen får inom kort en helt ny innebörd, om SAS ger klartecken för att införa fingeravtryck som identifiering i samband med incheckning till flygresan.

Foto: lars rosengren
Ny biljetten – snart i var mans hand

Terrorangreppen mot World Trade Center i New York den 11 september förra året innebar att myndigheterna världen över skärpte säkerhetskraven för flygbolag och flygplatser.

Flygresenärerna har känt av de nya reglerna i form av längre köer och krångel vid incheckningen.

Nya och ännu hårdare regler väntas under året.

''Vår utmaning är att höja säkerheten och samtidigt göra det enklare att resa'', säger Peter Söderlund, ansvarig för utveckling av markprodukter inom SAS, i ett pressmeddelande.

Avtrycket läses av

Biometri kallas tekniken som SAS vill pröva. Den innebär att man genom att läsa av till exempel tumavtrycket kan identifiera varje resenär.

SAS utvecklar tekniken i samarbete med Precise Biometrics och Scandinavian IT Group.

Visar sig tekniken användbar innebär det att tummen i framtiden inte bara duger för liftaren som vill ta sig till något avlägset mål. Tummen kan också duga som identifiering för att få kliva på ett plan till världens ände.

Kombineras med Smartcard

Nu duger det ändå inte att bara ta med sig tummen. Det gäller också att få med sig ett ''Smart Card'' som innehåller tumavtrycket. Korten blir läst av en kortläsare utan att behöva visas upp.

''Ett fingeravtryck lagrat i ett smart kort innebär att resenären bär med sig sin egen personliga information och det löser frågan hur vi ska värna den personliga integriteten'' säger Tommy Lundin, ansvarig för ny teknologi hos SAS.

Tummen trycker resenären mot en platta och kortläsaren jämför tummen med det smarta kortets tumme. Stämmer de överens är det bara att kliva på.

Tester ska inom kort genomföras på SAS huvudkontor i Stockholm och därefter i verkligheten med en mindre grupp resenärer på någon av de större flygplatserna i Skandinavien.

Anders Lignell/TT

ARTIKELN HANDLAR OM