Stor risk för tågstrejk i pingst

Dagens medling gav inga resultat

NYHETER

Riskerna för en strejk som kan lamslå tågtrafiken i Mälardalen under pingsthelgen ökar ju längre tiden går. I dag träffades de medlande parterna, men utan resultat.

Foto: Rolf Petterson
Stora delar av tågtrafiken berörs av strejken.

Om ingen uppgörelse kommer till stånd innan fredag tar Seko ut närmare 900 av sina medlemmar i strejk. Bland dem finns samtliga anslutna lokförare, tågmästare och tågvärdar vid SJ i Stockholm, Uppsala, Västerås och Hallsberg.

Om varslet blir verklighet blir störningarna mycket stora i Mälardalen. Även fjärrtågen till och från Stockholm kommer att påverkas, likaså tunnelbanans röda linje i Stockholm.

Anledningen till Sekos varsel är att årets förhandlingar med arbetsgivarorganisationen Almega har strandat. Den stora stötestenen mellan fack och arbetsgivare är arbetstiderna.

Vill ha bort delade turer

- Vi vill få stopp på de delade turerna. Att man kan få gå till jobbet flera gånger om dagen, säger Melker Ödebrink, ombudsman vid Seko, till TT.

Seko vill också få in i ett centralt avtal att medlemmarna ska ha rätt att vara lediga varannan helg och att de som börjar tidigt på dagen ska få kortare arbetstid.

Almega anser att de har gått Seko till mötes.

- Vi har erbjudit omfattande arbetstidsregler i branschavtalet, men det verkar inte som om det räcker, säger Gunnar Järsjö, förhandlare vid Almega, till TT.

Resultatlösa förhandlingar

Hittills har förhandlingarna mellan de två parterna varit resultatlösa. På måndagen träffas parterna på nytt.

Sekos varsel är en så kallad tvåstegsraket. Den första delen träder i kraft fredagen den 17 maj medan del två inleds den 21 maj.

Så ser varslet ut:

Frida Johansson, TT