Ny jätteförlust för SAS

Flygjättens problem fortsätter trots ökad omsättning

NYHETER

Det senaste året har SAS drabbats av den ena motgången efter den andra:

Kartellskandalen, Milanokraschen och en kraftig svacka för hela flygbranschen har slagit hårt mot den skandinaviska flygjätten.

Delårsrapporten som presenterades på tisdagen visar ny jätteförlust.

Miljardförluster, nedlagda flyglinjer och massuppsägningar. Det senaste året har problemen hopat sig för SAS.

Och dagens delårsrapport är inget undantag. Trots att flygbolagets omsättning ökat med 13,5 procent ligger förlusten på 1,3 miljarder kronor.

Resultatet före skatt är 1,4 miljarder i förlust, vilket ska jämföras med fjolårets vinst på 40 miljoner.

Resultatförsämringen är kraftig och den negativa trenden som märktes under det sista kvartalet i fjol – efter den 11 september – fortsatte under det första kvartalet i år. Men SAS håller trots detta fast vid den tidigare resultatprognosen för hela året. Bolaget räknar med att efterfrågan kommer öka under det andra halvåret i år.

Ett skäl till SAS problem är att resandet förändrats radikalt efter terrorattackerna den 11 september. Affärsresandet har minskat med 13,1 procent under det sista kvartalet, medan resandet i ekonomiklass ökat med 6,8 procent.

- Vi har passerat botten och är på väg upp igen. Utvecklingen går helt enligt planerna, säger koncernchefen Jörgen Lindegaard.

Under tisdagens bekräftade företagsledningen också att SAS inför en ny koncern- och ledningsstruktur. Redan den första juli omstruktureras företaget i fyra delar:

SAS Airline, Subsidiary & Affiliated Airlines, Airline Support, Airline Related Businesses and Hotels.

Här är SAS svarta år

Våren 2001. En allmän konjunkturnedgång för hela resebranschen började bli kännbar för SAS redan för ett år sedan.

18 juli 2001. SAS döms att betala 360 miljoner kronor i skadestånd för otillåten kartellbildning, efter avslöjandet att bolaget sedan 1999 haft ett prissamarbete med konkurrenten Maersk. Kartellskandalen ledde till att koncernchefen Vagn Sørensen avgick i augusti.

11 september 2001. Terrorattackerna i USA utlöser en konjunkturnedgång för hela flygbranschen med ett kraftigt minskat resande.

8 oktober 2001. 118 människor omkom då ett SAS-plan kolliderade med en Cessna på Linateflygplatsen i Milano i samband med start.

Fredrik Rundvist, Mattias Lundell

ARTIKELN HANDLAR OM