Brandhärjade färjan till Kristiansand

428 svenskar finns ombord

NYHETER

En kraftig brand utbröt sent i går kväll ombord på färjan Princess of Scandinavia - med 881 personer ombord, varav 428 svenskar.

Nu har fartyget anlänt till Kristiansand, alla ombord är oskadda.

Foto: AP/DFDS SEAWAYS
Branden började i maskinrummet De 881 passagerarna, varav 428 svenskar, utrustades med flytvästar och beordrades till livbåtarna i natt, sedan det börjat brinna i maskinrummet på färjan Princess of Scandinavia på väg från Newcastle till Göteborg.

Vädret var relativt stilla. Ett lätt dis låg över havet. Klockan 22.49 skickade M/S Princess of Scandinavia ut sitt nödanrop om brand i maskin.

Det var signalen för sjöräddningen i Aberdeen att dra igång den största räddningsaktionen i mannaminne - med beredskap att evakuera samtliga 881 personer ombord.

Avgick från England i går

Princess of Scandinavia lämnade Newcastle i England vid 15-tiden i går.

Hon skulle via Kristiansand i Norge gå till Göteborg och befann sig mitt ute på Nordsjön, 240 kilometer öster om Aberdeen i Skottland, när branden bröt ut.

Ombord fanns 758 passagerare och en besättning på 126 man. 428 av passagerarna var svenskar, 246 britter, 71 norrmän och 13 danskar.

Branden startade mellan två motorer. Skeppets automatlarm kopplades omedelbart på och båtens eget brandmanskap började bekämpa elden efter ett par minuter.

Rökutvecklingen var kraftig och elden spred sig via ett tunnelsystem till skorstenen.

Kaptenen Jens Knudsen beslöt att hans egen brandbekämpningsstyrka skulle klara av bränderna, trots den omfattande rökutvecklingen.

Räddningsoperationen leddes i natt av sjöräddningen i Aberdeen. Den norska sjöräddningen intog även den högsta beredskap och bistod bland annat med räddningshelikoptrar.

Åtta helikoptrar på plats

Minst åtta helikoptrar lyfte genast från fastlandet.

Samtidigt stod ytterligare helikoptrar startberedda vid RAF:s baser i Lossiemouth, Boulmer och Leckenfield.

- Vi mobiliserar för vad vi måste betrakta som en mycket allvarlig händelse, sa en talesman för RAF.

Ett Nimrodplan från RAF flög hela tiden över området och fungerade som sambandscentral och operationsledning för helikoptrarna och de båtar som fanns i området.

- Helikoptrarna är beredda att plocka upp passagerarna om det skulle behövas. I första hand kommer de att flygas till oljeplattformar i närheten.

Passagerarna utrustades med flytvästar och beordrades till däck sju och livbåtarna. Där stod de beredda och väntade på ordern att överge skeppet. Allt medan färjan fortsatte driva över Nordsjön - utan motorer och utan fungerande telefoner.

Ett 15-tal fartyg i området, bland annat flera fiskefartyg, beordrades till det brandhärjade fartyget, liksom Princess of Scandinavias systerfartyg, Prince of Scandinavia och Queen of Scandinavia, som låg fem respektive sju timmar bort.

Oljeriggar i området förvarnades om att de i mörkret kunde komma att tvingas ta emot 100-tals passagerare från räddningshelikoptrarna.

Vädret var bra i området

Vid halv ett på natten kunde besättningen släcka branden med hjälp av fartygets egna brandsläckare. Klockan 02.50 kunde fartyget fortsätta mot Kristiansand, men med reducerad fart.

Vid 17-tiden på lördagskvällen kom fartyget fram till Kristiansand. Färjan kommer att stanna där för en teknisk undersökning för att klarlägga brandorsaken.

De passagerare som ska vidare till Sverige kommer enligt Lars Mikkelsen, informationsdirektör på rederiet DFDS, att erbjudas busstransport, färjetransport eller att köra sin egen bil hem.

Det var i natt goda väderförhållanden i området, med lite vind och sjö. Däremot skapade dimman vissa problem.

- Brandmanskapet agerade föredömligt snabbt och resolut. Ingen ombord skadades, säger Leif Mikkelsen.

- Jag är mycket lättad, säger Sven Pihl Olsen, vd för DFDS.

Princess of Scandinavia

Svante Lidén, Frida Johansson

ARTIKELN HANDLAR OM