Färjan skulle överges

Kaptenen: Allt var klart för att evakuera båten

NYHETER

KRISTIANSAND

Livbåtarna sänktes ner till relingen och passagerarna tryckte ihop sig på översta däck.

Under ett par timmar i den kyliga natten var de 881 personerna ombord på M/S Princess of Scandinavia beredda att överge fartyget.

Foto: PETER KNOPP
I SÄKERHET Passagerarna på Princess of Scandinavia fick uppleva några dramatiska timmar under branden i går natt. Med flytvästar på väntade de på däck på order att gå i livbåtarna. Några greps av panik. Men de flesta passagerarna hade bara gott att säga om personalens agerande under brandnatten.

Brandlarmet i maskinrummet på Princess of Scandinavia, på väg från Newcastle till Göteborg via norska Kristiansand, gick klockan 22.33 på fredagskvällen.

Såg hur det brann

Passagerarna, varav 428 svenskar, evakuerades från båtens inre regioner och beordrades ut på övre däck i den kyliga nattluften. Klockan elva, inom loppet av tjugo minuter, var samtliga samlade och räknade.

Rökutvecklingen var då kraftig och passagerarna kunde se hur det brann i skorstenen.

- Vi var klara för att genomföra en evakuering, säger kapten Jens Knudsen till Aftonbladet.

Livbåtarna sänktes så att det snabbt skulle gå att överge färjan. Flytvästar lades fram i stora högar och passagerarna tog dem på sig.

Sedan gick strömmen.

Branden slog ut elsystemet

Branden i maskinrummet skadade flera elkablar och slog ut stora delar av båtens elsystem. Nödljusen aktiverades, men det var fortsatt mörkt eftersom det bara handlar om orienteringsljus.

Ett stort räddningspådrag med åtta helikoptrar cirklade ovanför färjan, och ett 30-tal båtar styrde dit.

- Evakueringen till övre däck gick mycket lugnt, säger Jens Knudsen.

Chockade passagerare

Men flera av de passagerare Aftonbladet talat med ger en något annorlunda bild. De flesta behöll lugnet, men en del drabbades av panik.

Ett par passagerare chockades av händelsen. Flera grupper med skolungdomar fanns ombord, och många av dem blev mycket upprivna av det inträffade.

En läkare bland passagerarna kunde hjälpa de chockade. En krisgrupp med poliser och psykologer väntade vid färjeterminalen för dem som behövde stöd.

Rederiet får också kritik för att högtalarsystemet fungerade dåligt. Volymen var låg och på flera ställen fungerade det inte alls.

Fick igång motorerna igen

- Det gjorde det svårare att få ut informationen till alla. En del kablar kan ha brunnit och vissa sektioner kapats, säger Thor Johannesen, vd för DFDS Seaways.

Däremot har passagerarna bara gott att säga om personalen. De kom ut med filtar och smörgåsar och läsk och fanns hela tiden tillgängliga och berättade vad som hände.

Någon evakuering behövde aldrig göras. Efter två timmar lyckades besättningsmännen själva släcka elden. Ingen människa kom till skada.

Under det kritiska skedet drev färjan fritt på Nordsjön, men vid 00.30 startades motorerna igen.

Tobias Brandel