Flygplanen dök mot katastrofen

1 av 3
Grafik: Paul Wallander
NYHETER

Endast 50 sekunder före kollisionen fick den ryske piloten besked om att han flög rakt emot ett Boeingplan.

Efter varningen påbörjade bägge planen en dykning - rakt mot katastrofen.

Nu riktas skarp kritik mot de schweiziska flygledarnas insats.

Den mänskliga faktorn i kombination med avancerad flygelektronik tros vara orsak till den svåra olyckan i går natt.

Enligt den tyska haverikommissionens första rapport kom flygledningens första varning till den ryske piloten i passagerarplanet endast 50 sekunder före kollisionen.

Han svarade inte på det första anropet, men påbörjade en dykning efter den andra varningen som nådde honom 25 sekunder innan katastrofen var ett faktum.

Förstepiloten Alexander Gross, 52, hade enligt uppgift inte tillgång till det radarbaserade antikollisionssystem som kunde ha förhindrat olyckan.

Det tyska fraktplanet påbörjar också en dykning efter att deras antikollisionssystem slagit larm.

Flygledarna får kritik

På så sätt dyker de båda mot den annalkande katastrofen, det ena planet på uppmaning från flygledarna, det andra sedan elektroniken aktiverats.

Om bägge haft tillgång till systemet skulle krocken förmodligen ha avvärjts genom att det ena planet fått uppmaningen att dyka och det andra att stiga.

Samtidigt fanns aldrig någon samordning mellan Boeingplanets avancerade elektronik och den schweiziska flygledningen.

Nu kommer skarp kritik mot flygledarna från tyska kolleger.

Kedja av faktorer

Georg Fongern från Cockpit, ett fackförbund som organiserar tyska piloter, säger till BBC:

- Normalt räknar vi med fem till tio minuter för två plan på kollisionskurs att avvika åt olika håll.

Aftonbladet har frågat ledande flygexperter om troliga orsaker till kollisionen som tog minst 71 människors liv.

Kan dåliga piloter vara orsaken till olyckan?

Det är oseriöst att peka ut en enda faktor som fallerar. I sådana här tragiska olyckor är det en kedja av händelser som leder fram till det katastrofala resultatet, berättar Kimmy Bech, chef för flygledningen i Stockholm.

Molnfritt och lite flygtrafik

Vilka tänkbara orsaker finns till att olyckan kunde hända?

Olyckan var mycket underlig. Den hände en natt när det var som minst troligt att den skulle inträffa. Det var mycket få plan i luften, mycket lite moln och mycket liten press på flygledarna. Även utan antikollisionssystem hade de kunnat undvika varandra, eftersom sikten var så klar. Hela olyckan är surrealistisk, säger David Learmount, flygsäkerhetsexpert på tidningen Flight International.

Kan någon pilot ha somnat?

Nej, flygledarna pratade ju med dem. Visserligen förlorade de röstkontakten med det ryska planet en kort stund. Men de hade hela tiden röstkontakt med det andra planet, det hade räckt för att flytta planet.

Men något fel måste ju ha

inträffat?

Jo, men vilken logisk fråga man än försöker ställa, så är svaret att olyckan inte borde ha hänt. Den behövde verkligen inte inträffa.

Ryska piloter är de bästa

Kan de ryska piloterna ha varit dåligt tränade?

Ryska piloter tillhör de bäst tränade i hela världen. De måste kunna landa på primitiva flygfält i Sibirien. De måste vara mycket vältränade, inte som de mjukispiloter i väst som hela tiden landar på bra flygplatser.

Johan Edgar, Joachim Kerpner