Så här får annonser inte se ut

1 av 2
Reklam för högtalare och lampor.
NYHETER

En kvinna med pistol innanför bikinin. En annan som har dåligt samvete för att hon lämnar matlagningen till man och barn.

Båda bilderna är kränkande anser Näringslivets etiska råd mot könsdiskrimerande reklam som fällt sex företag.

I klädföretaget Sands annons lutar sig en kvinna, iklädd endast jeans, mot en cementmur. Företagets avsikt är att framhäva byxorna och de speciella broderierna i linningen.

Men ERK, Näringslivets etiska råd mot könsdiskriminerande reklam, tycker att annonsen är kränkande för kvinnor.

Pistol bakom ryggen

Företaget Cyberdat fälls för en internetannons om sin spelsida. En kvinna i kort klänning håller en pistol bakom ryggen, en annan stoppar vapnet innanför bikinibyxorna. Det är också exempel på hur kvinnors kroppar används som blickfång av sexuell natur, anser rådet.

Samma sak gäller en högtalarannons av Avance där en naken kvinna sitter i lotusställning med uppsträckta armar.

Pälsmössa och bikini

En annons för de belgiska lamporna Modular av den svenska generalagenten Flux får också underkänt. Kvinnan på lampbilden har på sig pälsmössa, boa, bikinibyxor och skridskor.

Sixt biluthyrning fälls för radioreklam som enligt rådet för tankarna till eskortservice.

Kungsörnens produkter har marknadsförts av Cerealia foods. I annonserna framställs kvinnan som den som normalt sett tar hand om familjen och lagar mat, medan mannen inte verkar kunna laga mat, anser rådet. En förlegad syn på könsroller, konstaterar ERK, och fäller.

Malin S Ånell