DN försvarar publiceringen - men tar avstånd från innehållet

NYHETER

En massiv läsarstorm drabbade Dagens Nyheter efter Pia Kjaersgaards annons.

DN tar avstånd från innehållet - men försvarar publicering.

Sveriges främlingsfientliga partier börjar redan vädra morgonluft.

Efter flera dagars betänketid sålde DN annonsplats till främlingsfientliga Dansk folkeparti. För 290 000 fick Pia Kjaersgaard ge sin syn på det dansk-svenska invandrarbråket.

- Det var inget lätt beslut och vi står självklart inte bakom innehållet. Däremot vill Dagens Nyheter verka för ett öppen samhällsdebatt. Det gör man inte genom att sopa saker under mattan, säger Gun Fälth, tf ansvarig utgivare.

Blev nerringda

Redaktionen ringdes ner i går av arga läsare, flera av dem sa samtidigt upp sin prenumeration. Desto nöjdare är sverigedemokraterna och nationaldemokraterna som nu tänker försöka köpa annonser i tidningar som tidigare bojkottat dem.

- Det är väl läge för det nu. Jag tror att danskarnas kritik mot bristande öppenhet har fått DN att ändra sig, säger Sten Andersson, sverigedemokraterna.

Nekades annonsplats

Partiet nekades tidigare i år att få in en annons med texten "Vi säger vad ni tänker". Argumentet var att det spelade på främlingsfientliga stämningar efter mordet Fadime Sahindal.

- Vi har sagt nej tidigare, jag vet inte hur vi gör om de kommer igen. Varje annons prövas var för sig, säger Gun Fälth.

Jessica Ritzén