Allt gick galet före kraschen i luften

NYHETER

BERLIN.

Allt som kunde gå galet gick galet minuterna före den svåra flygplanskollisionen över södra Tyskland då 71 miste livet.

Nu lastas både det schweiziska Skyguid, som har ansvaret för säkerheten i luften över Schweiz, norra Italien och södra Tyskland för olyckan.

Foto: AP
71 DÖDA 71 personer miste livet i olyckan, varav 44 barn.

Radarn på Zürichs flygplats Kloten är gammal och omodern.

Säkerhetssystemet i Kloten fick en uppdatering i sina datorer natten mot den 1 juli. Därför var delar av anläggningen inte i drift. Och tre av fyra telefoner fungerade inte.

Tyska flygledare i Karlsruhe såg på sina monitorer att två flygplan höll på att kollidera. De ringde i panik till Kloten för att slå larm. De fick inget svar.

Antikollisionssystemet TCAS fanns i de båda flygplanen. Dessa slog automatiskt larm om att en kollision var på väg att ske. Det amerikanska planet fick order om att dyka, det ryska om att stiga. Flygledaren i Kloten gav kontraorder till den ryske piloten: "Jag har korsande trafik. Dyk, dyk." Den ryske piloten dök.

Den amerikanske piloten fick av sin TCAS-dator besked om att det ryska planet återigen var på kollisionskurs. Han försökte desperat att styra undan.

Asbjørn Svarstad