Lådvin är svenskens sommarfavorit

Försäljningen ökade 47 procent

NYHETER

Det ska vara lådvin i år.

Under det första halvåret i år ökade Vin & Sprits försäljning av lådviner med 47 procent.

"Folkligt", säger en expert. "Fegt", säger en annan.

Foto: Micke Sörensen
Lådvinerna har gjort braksuccé den här sommaren. Bag-in-box är perfekt för sommarutflykterna.

Vinet flödar i Sverige för nu har Svensson upptäckt de så kallade bag-in-box-vinerna. Upp till tre liter vin i en och samma förpackning.

Carl Jan Granqvist är ledamot i Gastronomiska akademin. Han är positiv till tetravinerna – även om han inte dricker det själv.

- Jag köper aldrig tetravin. Men jag har provat, ibland blir man ju bortbjuden, säger han.

"Det är folkligt"

Enligt Carl Jan Granqvist är det lätt att förstå att det svenska folket uppskattar tetravinet.

- Det fyller sin funktion. Man kan ta ett glas om dagen och det fungerar som måltidsdryck. Det här konsumtionsvin och inte kvalitet i första hand. Det är folkligt, säger Carl Jan Granqvist.

Suveränt på picnicen

Fördelarna med lådvinet är många. Det håller sig länge, man slipper hantera en korkskruv om man är på picnic och boxen väger mindre än motsvarande mängd vin på flaska. Bag-in-box är alltså perfekt för de utflykter som görs på sommaren.

Frågan är varför det är just den här sommaren som boxarna gör braksuccé.

"Vi är 20 år efter"

Henrik Mattson, framtidsforskare och trendexpert, har sitt svar klart:

- Som vanligt är vi 20 år efter alla andra.

Redan när Henrik Mattsson på 70-talet såg boxarna under namnet ”Seller-pack” i Australien trodde han att den skulle komma till Sverige. Visserligen säger Henrik Mattsson att politiska beslut låg bakom att det tog tid, men han kan inte låta bli att ha roligt åt svenskens försiktighet.

- Det finns ju inget som slår boxen. Man har sitt lilla vin och behöver inte dricka en eller två flaskor, utan kan ta en och en halv, säger han till aftonbladet.se.

Henrik Mattsson menar också att det finns en feghet hos svenskarna – vi måste veta att det är en succé redan innan vi vågar pröva. Och trots att Sveriges rikedom byggdes på entreprenöranda så har vi tappat den på vägen.

- Vi är en bonde från landet som inte sett så mycket och inte vågar så mycket. Först är det nej, nej, nej – sedan är det plötsligt, pang, ja. Då är det konsensus.

Svenskarnas vinkonsumtion:

Statistik från Systembolaget.

Susanna Vidlund, Mattias Lundell