Annonsen som splittrar bistånds-Sverige

Lutherhjälpen: Vi måste ropa högt

NYHETER

Svältande Robinsondeltagare får åka hem igen. Det får inte barnen i Södra Afrika. Lutherhjälpen tar SVT:s dokusåpa till hjälp i sin senaste kampanj för katastrofbistånd.

Annonserna lämnar ingen oberörd och nu rasar andra biståndsorganisationer mot kampanjen.

”En av deltagarna i Lag Syd vill åka hem” basunerar rubriken i vitt. Den svartvita bilden visar ett utmärglat barn som hänger hjälplöst i en sele.

”Oetiskt” anser Röda Korset och Sida. ”Nödvändigt” replikerar Lutherhjälpen.

– Vi måste ropa högt om vi ska nå ett semesterdåsigt Sverige, säger Christer Åkesson, direktor för Lutherhjälpen.

– Vi har ett gemensamt ansvar att ge en riktig och ärlig bild av verkligheten och inte skapa schabloner. Det är viktigt att vi inte delar in oss i vi och dom, säger Lars Ove Ljungberg på Röda Korset.

"Kampanjen är oetisk"

Enligt Röda Korset bryter Lutherhjälpens kampanj mot biståndsorganisationernas etiska regler som säger att katastrofdrabbade människor ska ”skildras med ärlighet och inte som hjälplösa offer”.

Lutherhjälpens kampanj stärker bilden av ett Afrika där människorna inte kan påverka sin egen situation och där inget någonsin blir bättre, anser Ljungberg.

– Många tror att människor i Afrika har det väldigt mycket sämre än de egentligen har det eftersom vi har matats med katastrofbilder under så lång tid, säger han.

13 miljoner kan drabbas

Lutherhjälpen anser att det akuta läget gör att bilden är befogad.

– Det är inte den normala bilden av Afrika. Men vi visar på en verklighet som vi försöker larma om, säger Christer Åkesson.

År av översvämningar, långvarig torka och vanstyre har lett till den värsta hungerkatastrofen på 20 år i Södra Afrika. Zimbabwe, Malawi, Angola, Zambia och Moçambique hör till de värst drabbade länderna.

Enligt FN är 7,7 miljoner människor i akut behov av hjälp. Nästa år kan de vara över 13 miljoner om inget görs.

Delade reaktioner

Christer Åkesson säger att han är bekymrad över att Sverige bryr sig så lite om situationen i Södra Afrika.

– Jag är förvånad över att man engagerar sig så mycket i utformningen av vår kampanj i stället för att kraftsamla mot katastrofen, säger han.

Allmänhetens reaktioner på kampanjen har varit delad. Hälften av dem som hört av sig till Lutherhjälpen har varit positiva, den andra halvan har blivit illa berörda.

– De som tyckter bra om kampanjen säger att det här är precis vad de behövde höra för att förstå. Andra är besvikna och anser att vi har gått över gränsen, säger Åkesson.

Varför Robinson?

– Det populära programmet ligger högt i folks medvetande. Robinsondeltagarna utsätter sig för olika umbäranden och många oroar sig för att de inte får tillräckligt att äta. Vi vill att man ska tänka ett steg till. Det här pågår just nu, i verkligheten.

Ångrar ni kampanjen så här i efterhand?

– Vi att vi nått den effekt vi ville uppnå. Många fler känner till katastrofen i södra Afrika nu än för en vecka sedan. Men det är alltid att vara självkritisk och vi kommer att utvärdera kampanjen, precis som vi alltid gör, säger Christer Åkesson.

Ulrika Nordin