Piloter tvingades flyga Göran Persson på övertid

Facket kräver flygvapnet på skadestånd för lagbrott

NYHETER

Flygvapnets piloter tvingades bryta mot lagen för att flyga statsminister Göran Persson över Atlanten.

Nu kräver facket försvaret på ett stort skadestånd för brott mot arbetstidsreglerna.

Vid fem flygningar i höstas beordrades flygvapnets piloter på regeringens jetplan att arbeta övertid i strid mot lagen.

– Det här är inte acceptabelt. Man har utnyttjat piloternas lojalitet. De känner att det här är en viktig uppgift och har haft svårt att säga ifrån, säger Lars Fresker, ordförande för Officersförbundet till aftonbladet.se.

Facket kontaktades inte

Piloterna hade redan samlat på sig en massa övertid bland annat på grund av många flygtimmar i samband med Sveriges EU-ordförandeskap. Enligt gällande avtal får de inte jobba mer än 200 timmars övertid. Om taket överskrids måste facket kontaktas.

– Det gjordes aldrig, säger Fresker.

Försvaret medger att man brutit mot arbetstidsavtalet och officersförbundet kräver ett skadestånd på 75 0000.

Persson tar inget ansvar

Statsminister Göran Persson har inte själv beordrat piloterna att jobba övertid. Men i ett brev till statsrådsberedningen framgår det att flygvapnet förklarat att alla ändringar i planerade resor skulle innebära övertid för piloterna, uppger Sveriges Radios Ekoredaktion.

Men statsministern tar inget ansvar för piloternas övertidsarbete.

– Arbetstidslagen är viktig och därför ska den följas, naturligtvis. Jag förutsätter att de som är ansvariga för den här tjänsten ser till att det görs, säger Göran Persson till Ekot.

Brist på piloter

– Vi har signalerat i god tid till flygvapnet att vi kommer att behöva använda planen väldigt mycket under 2001. Om de sedan inte kan leva upp till de åtaganden de tar så får vi förstås ta oss en ordentlig funderare på hur vi ska organisera det här i framtiden, säger Persson.

Enligt Lars Fresker har flygvapnet inte tillräckligt med anställda för att klara den här typen av uppgifter.

– Om vi hade haft tillräckligt med piloter hade det aldrig blivit så här mycket övertid. Det här är ett utslag av att man skurit ned på antalet anställda, säger han.

Har övertiden inneburit att säkerheten åsidosatts?

– Vi sätter alltid säkerheten främst så jag har svårt att tro att det här på något sätt gått ut över flygsäkerheten. Men jag är inte säker på hur det gått till i enskilda fall, säger Lars Fresker.

Ulrika Nordin