De spionerar på vänstern

Pr-firma hjälper företag att hantera organisationerna

1 av 2 | Foto: Anders Wejrot
NYHETER

Ett av Sveriges större Pr-företag, Prime PR, har kartlagt åtta vänsterorganisationer som kan skada privata företag.

I rapporten får företagen råd hur de ska kunna lindra skadorna från den framgångsrika vänstern.

Prime PR har på eget initiativ gett analysföretaget United Minds uppdraget att kartlägga vänstern.

- Vi säljer rådgivning till företag och organisationer. För att bli duktigare på det vi ska leverera måste vi veta mer om samhället vi lever i, säger Primes vd Carl Fredrik Sammeli.

Kan lära av dem

Som exempel nämner han Göteborgskravallerna, Attac och djurrättsrörelserna.

- Företagen har mycket att lära av dessa organisationer som är extremt målfokuserade, har lite resurser och är duktiga på att nå igenom massmediabruset.

Det var djurrättsorganisationernas skicklighet som fick statsminister Göran Persson att berätta om sina matvanor, menar Sammeli.

Vin & Sprit är kund

Prime PR har 200 kunder i nästan alla branscher, stora företag som Coca-Cola, 7-Eleven, läkemedelsjättar som Pfizer, AstraZeneca samt svenska Vin & Sprit och Svenska Spel.

United Minds har haft olika skäl när de redovisat vänsterorganisationerna.

- Attac för att de är mest etablerade och till exempel Djurens befrielsefront som har ett genomtänkt sätt att jobba med kommunikation, säger Markus Uvell, vd.

Använder Internet

För kartläggningen har de använt sig av publicerat material, chattar, internet samt intervjuer med enskilda personer.

- Vi har försökt förstå hur organisationen fungerar. Den nya vänstervågen är en av de absolut viktigaste samhällsförändringarna, extremhögern är inte lika viktig, säger Uvell.

Helena Tagesson, Attac, och Linus Brohult, Socialekologisk aktion är måttligt imponerade av kartläggningen:

- Råden i rapporten, vem företaget ska skicka fram och hur personen ska se ut, putsar på ytan, säger Helena Tagesson.

- De har gjort en sammanfattning av informationen på vår nätsida, men de har väl gjort sitt bästa, säger Linus Brohult som tror att moderaterna har spelat en viss roll för rapportens tillkomst:

- Speciellt ungmoderaterna har varit väldigt irriterade över vänsterrörelsernas framväxt på sistone.

Prime PR ger bland annat företagen rådet att hellre uttala sig framför krossat glas än under flotta kristallkronor på huvudkontoret.

Åtta etablerade organisationer pekas ut i rapporten ”Med PR som vapen”

Ulla-Lene Österholm