Han är svenskt flygs "bad boy"

Transjet-chefen har varit i hetluften i sjutton år

NYHETER

Ständigt optimistisk.

Ständigt skandalomsusad.

I 17 år har Thomas Johansson, 55, varit svenskt flygs "bad boy".

- Jag har haft jävligt kul, säger han till Aftonbladet.

Foto: BJÖRN LARSSON/SCANPIX
OMSTRIDD Thomas Johansson är Transjets vd. En del ser honom som en lysande entreprenör, andra anser att han är en nagel i ögat för flygbranschen.

Tusentals svenska turister har drabbats när flygbolaget Transjet belades med flygförbud för två veckor sedan.

Många sitter fortfarande fast i Spanien och Grekland.

Mitt i stormen står Thomas Johansson.

Ännu en gång.

- Sticker man ut hakan får man stryk. Stannar man hemma klarar man sig, men har väldigt tråkigt. Jag har haft jävligt kul, säger Thomas Johansson.

Utmanade SAS

I mitten av 1980-talet grundade han Transwede. Med hemstaden Växjö som bas började han flyga charter. Piloten Thomas Johansson satt ofta vid spakarna själv.

Snart hade Transwede flera hundra anställda och blev först med att utmana SAS på den svenska marknaden.

Thomas Johansson kallades för "flygpiraten" av av de som ville avreglera flygmarknaden. Familjen Wallenberg blev så imponerad att de köpte in sig Transwede.

Men idésprutan Thomas Johansson, med förkärlek för att skjuta från höften, kom inte överens med storfinansen.

Tillbaka i Sollentuna

Han köptes ut från Transwede och startade Sultan Air med bas i Mellanöstern. Men Kuwaitkriget kom emellan och snart var Thomas Johansson hemma i Sollentuna igen och funderade på nya projekt.

Det blev Air Sweden. Först en succé men 1993 var sagan över. Bolaget gick i konkurs med stora skulder och Thomas Johansson sa att nu fick det vara slut.

Det var det inte. Han ägnade sig åt flera mindre projekt innan han kom tillbaka till Sverige i stor skala - med Transjet.

- Jag flyger fortfarande själv så ofta jag kan. Jag ser mig själv som en pilot, säger Thomas Johansson.

Delade meningar

Flygrevyns chefredaktör Bo Sehlberg menar att Thomas Johansson är en nagel i ögat för branschen och att det förklarar Luftfartsinspektionens hårda ingripande.

Det förnekas av Bo Eckerberg, ställföreträdande chef på Luftfartsinpektionen.

- Thomas Johansson är en lysande entreprenör och idéspruta. Sådana människor behövs verkligen.

- Men han är ingen bra förvaltare, säger Eckerberg.

Barnfamiljer först

I går träffades Transjet och Luftfartsinspektionen för att träffa en överenskommelse - men lyckades inte.

Strandsatta resenärer kommer att erbjudas att flyga hem med andra flygbolag - i första hand flyger man hem barnfamiljer.

Jens Kärrman