Saabs nya baby

Ett flygplan - utan pilot

NYHETER

Baby Sharc gör det ingen annan vågar - hon törs flyga rakt in i ett radioaktivt område.

För det finns ingen pilot.

Bakom det lilla underverket står svenska Saab. I går presenterades det obemannade planet på flygmässan i Farnborough.

Foto: SAAB
INGEN KÖR Saabs nya obemannade farkost som företaget hoppas mycket på.

Baby Sharc sägs bli världens mest avancerade spionplan, utvecklat av Saab som en bonus till de kunskaper ingenjörerna fått från JAS Gripen.

Det klarar de tuffaste stridsuppdragen, de farligaste spaningsuppdragen och de tråkigaste civila uppdragen.

I dag finns Baby Sharc som en 2,1 meter lång modell som testats på hemlig plats. Resultaten är över förväntan goda.

- Saab och Sverige är ett av fem länder som har förmåga att utveckla hela stridssystem, säger Peter Larsson, informationschef vid Saab Aerospace.

De andra länderna är Ryssland, USA, Frankrike och Storbritannien.

Ska Baby Sharc bli verklighet måste Saab hitta en samarbetspartner. Jakten inleddes i går på flygmässan i Farnborough.

- Vi tror vi har en fullt utvecklad version färdig omkring 2010, säger Peter Larsson.

Det är upp till kunden att bestämma om utrustning och storlek.

Spanar efter oljebälten

- Vissa uppdrag kan kräva ett plan på 10-14 meter. Andra uppdrag kanske kräver ett mindre plan än modellen vi har nu.

I sin militära version ska Baby Sharc kunna operera i nätverk och kommunicera med ubåtar, konventionella stridsplan och olika vapenslag.

I sin civila version ska det kunna spana efter oljeutsläpp eller skaffa information om en olycka där strålning eller andra utsläpp gör det omöjligt för människor att komma nära.

Dumma uppdrag

- I flygkretsar pratar man om Dum, Dirty och Danger, säger Peter Larsson.

Dum är okvalificerade uppdrag - som att spana efter oljeutsläpp på Östersjön.

Dirty är smutsiga uppdrag - som att mäta radioaktiviteten i ett smittat område.

Danger är de farligaste stridsuppdragen.

- Viktiga uppdrag där förlustrisken är för stor för att man ska våga gå in med bemannade plan. Då kan man offra en obemannad farkost för att lösa uppgiften, säger Peter Larsson.

Väger 50 kilo

Petter Ovander