Blodiga piratattacker ökar i Indonesien

NYHETER

Piratattackerna ökar i de indonesiska farvattnen. Förra året var rekordartat. Inte på tio år har så många blivit utsatta för dessa sjöbusar.

Piraterna i farvattnen i Indonesien är kända för att vara blodtörstiga och brutala. Det har kommit många katastrofrapporter om piratattackerna i området.

ICC Commercial Crime Services avdelning IMB i Kuala Lumpur, skriver varje vecka en rapport om piratdåd på olika håll i världen.

- Vi ser inga tecken på att antalet attacker kommer att minska inom en nära framtid om inte Indonesien på allvar tar itu med problemen med piraterna, säger en talesman för IMB till BBC.

Internationella organisationer som bekämpar piratverksamheten uppger att angreppen har ökat med flera hundra procent de senaste tio åren.

- Indonesiens politiska och ekonomiska situation tros vara den främsta orsaken till den alarmerande ökningen av attacker, säger en talesman för IMB till BBC.

Pirater i Afrika och Kina

Just nu varnar IMB extra för Somalias kust där flera incidenter har skett. De som får motorstopp och hamnar för nära kusten, kan i princip räkna med att bli utsatta för överfall från beväpnade gäng, rapporterar organisationen.

Kina är ett land som haft problem med pirater. Där har man tagit krafttag mot piraterna och avrättar piraterna och andra personer som är delaktiga i deras verksamhet.

Svenskt fartyg bordades

Ingen går säker för angreppen - även svenska fartyg i farliga områden riskeras att utsättas för angrepp. Den 21 september 2000 bordades en svensk oljetanker av pirater. Det var fartyget Stena Constellation, ägt av Göteborgsrederiet Concordia Maritime som var på väg med olja till Bataan i Filippinerna då överfallet hände. Piraterna tog vakterna som gisslan men ingen person kom till skada. Piraterna övertalades av personalen att ge sig av och kom undan med ett ynkligt byte – en yxa och en walkie-talkie.

Piratangreppen den senaste veckan

Den senaste veckan har åtta övergrepp förekommit i världen, uppger ICC Commercial Crime Services i sin veckorapport om piratdåd. Det förekommer dock enligt organisationen stora mörkertal.

22 juli: Hamnen i Tarahan, Indonesien: Tre pirater beväpnade med knivar bordar ett lastfartyg som är förtöjt. De tar sig in i maskinrummet och stjäl reservdelar till motorn.

20 juli: Rio Haina, Dominikanska republiken:

Pirater bordar en tanker och stjäl en livbåt.

20 juli: Pertigalete Bay-Guanta, Venezuela:

Pirater beväpnade med pistoler bordar ett skepp som ligger för ankar. De stjäl kontanter, privata ägodelar och rymmer i en motorbåt.

20 juli: Santan, Indonesien:

En båt utan lyktor närmar sig ett transportfartyg. Två beväpnade män bordar skeppet, hotar en i personalen med kniv och stjäl två förtöjningsrep.

18 juli: Guayaquil, Ecuador:

Tio beväpnade pirater beväpnade med pistoler bordar ett skepp. De bryter sig in i en container på däck.

17 juli: La Libertad, Ecuador:

När skeppet ligger för ankar bordar pirater skeppet via en ankarkedja och stjäl en livbåt samt delar av lagret.

17 juli: Vung Tau, Vietnam:

Fem beväpnade pirater bordar ett fraktfartyg, stjäl delar av lagret och rymmer i en motorbåt.

14 juli: Haiphong, Vietnam:

Fyra pirater beväpnade med långa knivar bordar ett lastfartyg. De sänker ned skeppets lager i båtar som väntar nedanför. När larmet går flyr piraterna genom att hoppa överbord och åka iväg med båtarna.

Om piraterna:

De indonesiska farvattnen är de farligaste. Här ökar piratattackerna för varje år. Många överlever inte ett anfall.

Susanna Vidlund