Snart kan du få betala för att köa

Stockholm redo att bli först med nya "trängsel-
avgiften"

1 av 2 | Foto: mattias Carlsson
Trångt och dyrt? Kan vägavgifter lösa bilkaoset i och kring Stockholms innerstad? Riksdagen är redo att låta huvudstaden göra ett försök. Fungerar det inte blir det många som får det tvivelaktiga nöjet att betala för att sitta fast i trafiken.
NYHETER

Bilarna, bullret och trafikkaoset i Stockholm ska bort med trängselavgifter.

Riksdagen är redo att ändra lagen.

Och socialdemokraterna tar gärna betalt - om de får med sig sina politiska motståndare.

Frågan om trängselavgifter i Stockholm är gammal och mycket infekterad. Ibland kallas de miljöavgifter, ibland vägavgifter.

Men innebörden är densamma: det ska kosta pengar att köra bil på vissa vägar, företrädesvis ringlederna runt stan, för att på så sätt minska trafikproblemen.

Enligt en enkät som Svenska naturskyddsföreningen, SNF, gjort bland riksdagspartierna är en majoritet för trängselavgifter.

SNF vill att resultatet innebär att utbyggnaden av vägarna därmed hejdas.

- Vi vill stoppa de stora vägplanerna i bland annat Stockholm och Göteborg, säger Mikael Karlsson i ett uttalande från SNF.

"Inte så lätt"

Men riktigt så tolkar inte socialdemokratiska oppositionsborgarrådet Annika Billström i Stockholm möjligheten att ta betalt för biltrafiken.

Visst kan det kosta. Men vägarna måste ändå bli fler.

- Det är inte så lätt som Naturskyddsföreningen säger att man bara ska införa avgifter. Köerna försvinner inte för det. Vi måste även bygga ut kollektivtrafiken och vägarna. Vi måste ha ett vägsystem som klarar att vi blir 15 000 fler om året i länet, säger hon.

Men socialdemokraterna vill samtidigt inte mitt i valrörelsen skrämma bort förortsväljare som inte har lust att behöva betala för att ta bilen in till stan. Därför värjer sig Annika Billström från att hota med avgifter vid ett maktskifte i Stadshuset.

- Jag tror att majoriteten av stockholmarna säger nej om man frågar om de vill ha avgifter, men jag vill ha en seriös debatt och betona att avgifter inte är hela lösningen.

Oppositionen krävs

Ska det kosta, ska fler stå för det, även de politiska motståndarna.

- Finns det en blocköverskridande majoritet som är beredd att införa trängselavgifter, säger vi ja. Men bara om intäkterna går tillbaka till kollektivtrafiken och regionens vägar, säger Annika Billström.

Camilla Norström