Kockum-kranen fortsätter att krympa

Krandemontering lockade hundratals nyfikna

NYHETER

Strax efter halv två på tisdagseftermiddagen hade balken till

Kockum-kranen hunnit ner drygt 25 meter.

Arbetet med nedsänkningen hade under dagen fungerat utan några komplikationer och skulle pågå så länge ljuset tillåter.

-Vi har tur med att vinden i dag blåser längs med balken och inte tvärs

emot. Det hade kunnat bli besvärligt annars, säger Lennart Ottosson, vd

för Dockan Exploatering AB, till TT.

Nedmonteringen av den jättelika Kockumskranen inleddes redan på måndagsförmiddagen inför hundratals nyfikna åskådare.

Utrustade med campingstolar, vattenflaskor, kaffekorgar, kikare och kameror följde Malmöborna skådespelet på tryggt avstånd.

  Ursprungligen skulle den nästan 4 000 ton tunga toppbalken ha tagits ner redan i lördags. Men vädrets makter i form av regn och kraftiga vindar ville annat och först vid tiotiden på måndagsförmiddagen kunde sänkningen starta.

Gamla kockumiter på plats

  Många gamla kockumiter hade sökt sig till varvsområdet för att se bockkranen monteras ner.

  Karlevi Mulari kom från Finland till Malmö 1973 för att jobba på Kockums. Han vet inte riktigt vad han tycker om att kranen försvinner från Malmö.

  - Men det är nog omöjligt att ha den kvar här. Den tekniska utrustningen kräver ju underhåll och får kranen inte det faller den ju ihop förr eller senare.

  TT: Känns det sorgligt att den försvinner?

  - Nej. Allt annat som var här har ju lagts ner.

  Bredvid honom sitter Anja Pihlajanumi, som arbetat som traversförare på varvet i 18 år.

  - Jag tycker det är synd att den försvinner. Det är Kockums symbol, säger hon.

Elfel försenade

  Malmöbon Börje Risberg kommer däremot inte att sakna kranen.

  - Jag tycker man ska ta bort den och försköna området. Jag sörjer inte kranen. Den kostar bara pengar där den står. Då kan man i stället göra ett nytt minnesmärke över varvet, säger han.

  Den stora åskådarskaran fick vänta länge i måndags innan det började hända något. Inledningsvis sänktes balken inte mer än 25 centimeter. Sen satte ett elfel stopp för arbetet.

Skeppas till Sydkorea

  På plats i Malmö finns även C Y Choi, vice vd för kranens nya ägare, Hyundai Heavy Industries i Sydkorea. Inte heller han verkar särskilt orolig för att något ska gå snett.

  - Nej, vi har fullt förtroende för företaget som sköter arbetet, säger han.

  I slutet av augusti ska balken och benen lastas ombord på det pråmliknande fartyg som sköter transporten till Ulsan i Sydkorea och i slutet av februari är det tänkt att världens största bockkran ska tas i bruk igen.

Webbkamera:

TT , aftonbladet.se