”Hjälp, vi sitter fast i Spanien”

NYHETER

MALAGA

Efter sin konkursansökan i går har Aer Olympic lämnat kvar 200 strandsatta

resenärer i Spanien.

- Aer Olympics otroligt nonchalanta sätt att hantera det här på gör mig så upprörd, säger Anna Gralberg, 44, från Årsta i Stockholm.

Foto: EVA ÖSTERLIND
13 000 kronor extra kostar det familjen Gralberg att ta sig hem.

För tre veckor sedan kom Emelie Gralberg, 16, till Malaga med väninnan Linnea Torndahl, 17, för att studera spanska.

För ett par veckor sedan åkte Emelies föräldrar, Anna och Viktor Gralberg, 42, ned för att hälsa på.

I söndags skulle alla fyra ha flugit hem med Aer Olympic.

Svävande svar

- Men i lördags ringde en person från Aer Olympic och sa att vår flygning var inställd. Jag frågade när nästa flyg skulle gå. Det visste de inte, berättar Linnea Torndahl.

Sedan dess har familjen tvingats ringa flera kostsamma samtal från sin mobiltelefon för att försöka få besked från Aer Olympic. Svaren har hela tiden varit svävande.

För 13 000 kronor har de nu lyckats köpa fyra biljetter. Klockan sju i morse flög de hem.

Ingen resegaranti

- Resegarantilagen måste ändras. Jag kan verkligen inte förstå varför

inte samma villkor ska gälla för dem som köper flygstolar som för charterresenärer, säger Viktor Gralberg.

Sveriges konsulat i Fuengirola på Costa del Sol fick i går flera samtal från oroliga svenskar som sitter fast i Spanien:

- Vi försöker hjälpa till att ta reda på alternativa möjligheter att komma hem, säger Gunilla Ekberg på konsulatet.

I går:

Robert Österlind