Grisarna plågas till döds i hettan

Transporterna dödar 1 000 djur varje år

1 av 2 | Foto: ÅSA SJÖSTRÖM
SISTA RESAN Mer än 1 000 grisar dör under transport på de svenska vägarna varje år - till stor del beroende på värmen. Vid detta tillfälle i går gick dock allt bra.
NYHETER

Mer än tusen grisar dör varje år under transport till svenska slakterier.

Värst är situationen under sommaren.

- Värmen är förödande för grisarna. De stressas till döds, säger veterinär Barbro Björklund.

Aftonbladet har tagit del av statistik från koncernen Swedish Meats som ägs kooperativt av Sveriges bönder och tar emot mer än 60 procent av alla slaktsvin.

Förra året dog 648 grisar under transport till deras slakterier. Det motsvarar 0,32 promille av antalet slaktade grisar.

Andelen är likartad på de privata slakterierna, visar en rundringning som Aftonbladet har gjort.

Det innebär att drygt 1 000 grisar dog på väg till slakterier förra året.

- Att enstaka djur dör under transport är vanligt. Grisar har svårt att skydda sig mot värme och kan dö av hjärtsvikt, säger Barbro Björklund, besiktningsveterinär vid slakteriet i Uppsala.

Polisanmälts

Att flera grisar dör under samma transport är mindre vanligt. Men de senaste veckorna har flera fall rapporterats:

Elva grisar dog under en transport till Swedish Meats slakteri i Linköping den 10 juli. Nio av dem var döda när bilen kom fram. Två var så medtagna att de genast avlivades.

16 juli dog ytterligare fem grisar under en transport till Linköping. De kom från samma gård - och kördes dessutom i samma bil av samma chaufför.

I måndags dog tolv grisar på väg till Swedish Meats slakteri i Kristianstad. En hissanordning gick sönder under transporten och gjorde att bilen blev stående. Grisarna dog av värmeslag.

Fallen i Linköping har polisanmälts av kommunens djurskyddsinspektörer. Dessutom har Swedish Meats inlett en egen utredning. Så länge den pågår minskas antalet grisar i transporterna med tio procent under dagar varmare än 25 grader.

- Det är rimligt att värmen var en bidragande orsak i Linköping. Men vi är förbryllade. Samma sträcka har körts i sämre bilar, högre värme och med fler grisar utan några dödsfall, säger Bengt P Gustafsson, informationsdirektör på Swedish Meats.

Omöjligt kontrollera

Jordbruksverket, som ansvarar för att djurskyddsföreskrifterna följs, följer polisutredningen noga.

- Om det inte kan styrkas att någon brutit mot djurskyddsföreskrifterna är det möjligt att de måste ändras, säger Torsten Jakobsson, chef för djurskyddsenheten.

Barbro Björklund ser flera orsaker till döden i gristransporterna:

En transport får ta max åtta timmar. Men det är omöjligt att kontrollera eftersom färdskrivare inte krävs för slaktbilar.

Ju fler grisar som lastas i bilarna, desto färre turer krävs och desto lägre blir transportkostnaderna.

Besiktningsveterinärernas jobb är att kontrollera att djuren är friska nog att ätas - inte att inspektera transporterna. Kommunernas djurskyddsinspektörer, som har tillsynsansvar, är aldrig på plats.

Jordbruksverkets föreskrifter

Djurskyddslagen

Carl Hjelm, Hans Österman

ARTIKELN HANDLAR OM