Företagen slåss om rosa pengar

Homosexuella spenderar 17 miljarder kronor per år

NYHETER

De är trendkänsliga, reser mycket och har gott om pengar.

Homosexuella har en köpkraft på 17 miljarder om året.

Nu börjar fler och fler företag intressera sig för "de rosa pengarna".

prisbelönt reklam Hyundais reklamfilm har vunnit utmärkelsen "the Gayest Commercial of All Time". - Filmen är inte specifikt riktad mot homosexuella, men den har blivit omåttligt populär i gaykretsar, säger Carina Tegelberg, marknadschef på Hyundai.

Enligt en ny rapport från Handelns utredningsinstitut och Timbro tjänar landets homosexuella 90 miljarder kronor om året och har en köpkraft på runt 17 miljarder.

Uttrycket "rosa pengar" föddes i USA när homosexuella märkte sina pengar med rosa färg för att visa vilken köpkraft de hade.

Nu har fler och fler företag fått upp ögonen för de homosexuellas konsumtionsvanor.

- Vissa företag vänder sig till gruppen för att den är köpstark. Andra för att homosexuella är mer nyfikna och djärva och i sin tur har en trendsättande effekt, säger Fredrik Erixon, chefsekonom på Timbro.

Ikea homosatsar...

Under den pågående Pridefestivalen i Stockholm väljer bland annat TCO, Skanska och de flesta politiska partier att marknadsföra sig mot homosexuella. Ikea har gjort stora reklamsatsningar mot homosexuella i USA. Biltillverkaren Hyundai har tagit hem titeln "the Gayest Commercial of All Time" - den mest homosexuella reklamfilmen någonsin - för en av sina filmer.

... liksom H&M

Även Spray, Björn Borg, H&M, Diesel och Absolut Vodka har haft reklam med homosexuella associationer.

- Vi tittar på vilka människor som syns mycket ute och homosexuella rör sig mycket ute på barer och restauranger, säger Marika Hjelm Siegwald, informationsansvarig på Absolut Company.

Homosexuella har tidigare varit en intressant grupp för framtidsforskningen.

De ligger långt framme när det gäller resor, kläder, kultur och ny teknik - och har satt flera av dagens trender.

- Män i dag ser ut som homosexuella för 20 år sedan, med blonderat hår och ringar i öronen, säger framtidsforskaren Henrik Mattsson.

Ulrika Lahne på gay-tidningen QX har också märkt av det ökade intresset för de rosa pengarna. Fler och fler företag köper annonser i tidningen.

- Man brukar säga att homosexuella killar tjänar som män, men konsumerar som kvinnor, säger hon.

Visar upp sig på Pride

Anna-Maria Wiklund