Möbler och inspiration - Ikea delar katalogen

Arkitekt: Friskt vågat men innehållet är trist

1 av 3 | Foto: BJÖRN ELGSTRAND
"MINDRE SKRÄP - BÄTTRE PRISER" Arkitekten Mårten Claesson tror inte på Ikeas nya koncept - att dela katalogen i fem. Däremot är det starkt att gå emot stiltrenderna och satsa på kompaktboende. "Det är överspelat som estetisk trend, men inte på marknaden", säger han.
NYHETER

Ikea-katalogen klyvs i fem delar.

Bassortimentet i en del, inspirationen i fyra andra.

- Friskt vågat men innehållet är lite tråkigt, säger arkitekten Mårten Claesson.

Världens mesta trycksak, Ikea-katalogen, förändras. En förändring som företaget planerat i två års tid. Katalogen med både interiörer och varor är historia.

Inför 2003 får kunderna en katalog med produkter. Under året kompletteras den med fyra delar inspiration. Möbelföretaget vill inspirera året runt.

En världssensation, tycker Ikea.

Nja, knorrar folk från arkitekthåll.

- Det ställer höga krav på vanliga människor att tänka som arkitekter när de separerat produktkatalogen från inspirationsbilderna.

- Men det är möjligt att allmänheten är mogen för det nu, säger arkitekten Mårten Claesson på Claesson-Koivisto-Rune i Stockholm.

- Faran är att huvudkatalogen sparas medan de andra delarna slängs som reklam.

Kubik i stället för kvadrat

Det kompakta boendet är årets tema för Ikea. I stället för kvadratmeter ska vi tänka i kubik.

För Mårten Claesson är temavalet inte det mest trendiga.

- Det är inte tidens melodi, men väl Ikeas. Det känns som de har riktat in sig på målgruppen som inte har råd med stora lägenheter. Det känns lite som att bo i ett lager med grejer överallt.

- Det hela är överspelat som estetisk trend, men det är nog inte överspelat på marknaden.

Blond och skandinavisk

Stilen med det blonda skandinaviska, som blivit lite av Ikeas kännemärke, tar förstås stort utrymme i nya katalogen.

- Ibland kan man tycka att Ikea är lite fega, men jag tycker det är bra att de faktiskt vågar stå för sitt skandinaviska koncept. De har ju råd att stå på sig även om vinden blåser, säger Mårten Claesson.

Speciellt överraskad av Ikea anno 2003 blir varken Mårten Claesson eller arkitekten Thomas Sandell när de bläddrar igenom den rykande färska katalogen.

- Nej, men jag tycker att deras sortiment blir bättre och bättre. Mindre skräp. Överraskningen - som alltid - är ju priserna. Billigt, säger Sandell som själv formgivit en stol för Ikea till den nya katalogen.

På måndag får ni avgöra själva.

Då dimper de första Ikea-katalogerna ner i brevlådorna.

Från renässansstil till kallt stål - så har möblerna utvecklats sedan 50-talet

Kajsa Hallberg

ARTIKELN HANDLAR OM