Kritik mot onödiga räkningsterrorn

Dataveteran: Högst sju siffror behövs i OCR-numret

Illustration: Dino Stén Källa: DI
NYHETER

Strunta i att fylla i hela det långa OCR-numret när du betalar dina räkningar över internet.

Det kan vi göra, säger Bo Hennby till tidningen Dagens Industri.

Högst sju siffror behövs, resten är gratisjobb åt företaget.

Bo Hennby är pensionerad egenföretagare från databranschen.

Nu avslöjar han alltså alla som kämpar med den långa sifferraden jobbar i onödan.

- Jag vet att större delen av siffrorna är totalt onödiga, säger han till Dagen Industri.

OCR-numret är det mycket långa kontrollnummer som är tryckt på fakturans inbetalningskort.

Lätt att skriva fel

Alla de som betalar sina räkningar via en bank på internet måste skriva in siffrorna i en särskild ruta på datorbilden.

Det blir lätt fel eftersom siffrorna inte är uppdelade i grupper av mellanrum.

Då kräver datorn att man ska börja om igen.

Mer än hälften av siffrorna i OCR-numret på räkningen innehåller information som inte alls är nödvändig för att fakturan ska bli betald.

Andra uppgifter

Resten av siffrorna avslöjar andra saker om oss: ålder, kön, bostadsort, datum för aviseringen och liknande.

Det är uppgifter som företaget som skickat räkningen har på annat håll.

Istället för att skriva hela OCR-numret skriver Bo Hennby bara in de första sju siffrorna. Det är det enda som egentligen behövs för att betala fakturan, säger han.

Det eller kundnumret eller fakturanumret.

Många gånger fungerar det. Men det händer ändå att datorn då anger att man givit ett felaktigt nummer, då måste man skriva in hela.

”Ifrågasätt sifferraden”

Bo Hennby uppmanar alla att ringa till företagen och ifrågasätta den långa sifferraden.

Företagen började använda den när de införde optisk avläsning av inbetalningskorten.

Dagens Industri har talat med flera företag som påstår att postgirot kräver de långa numren.

Men informationschefen Kristina Gunnarsdotter på Postgirot Bank säger till aftonbladet.se:

- Vi rekommenderar alla företagare att ha så få siffror som möjligt, mellan fem och 15, för kundernas skull.

Simone Söderhjelm