Vi vinner på knock

134 000 fler läsare väljer Aftonbladet – varje dag

NYHETER

Sveriges tidningsläsare väljer Aftonbladet.

En vanlig vardag läser närmare en och en halv miljon människor Aftonbladet vilket slår alla tidigare rekord.

Och bilagorna slår också alla förväntningar.

Foto: MATS FOGEMAN
Aftonbladets chefredaktör Anders Gerdin tackar alla läsare för förtroendet.

Branschtidningen Resumé sammanfattar ställningen i tidningskriget med följande rubrik: "Aftonbladet knockar Expressen"

Det är de nya räckviddssiffrorna från Orvesto Sifo som visar Aftonbladets stora framgång.

Ingen annan dagstidning har under senare tid ökat antalet läsare lika mycket. Vid en jämförelse med den mätning som gjordes i våras har Aftonbladets papperstidning fått 82 000 fler läsare per vardag.

En jämförelse ett år tillbaka ger en ännu större ökning: plus 134 000 läsare.

Konkurrenten tappar

Detta ska jämföras med konkurrenten Expressen/GT/Kvällsposten som under samma tid förlorat 74 000 läsare.

Därmed ökar gapet mellan kvällstidningarna. Varje vardag har Aftonbladet i snitt 278 000 fler läsare än konkurrenten Expressen/GT/Kvällsposten.

Inte undra på att han är stolt, Aftonbladets chefredaktör Anders Gerdin:

- Ja, det är helt fantastiskt och visar att Aftonbladet är i en klass för sig, säger chefredaktören.

- Vi tackar naturligtvis alla våra läsare för förtroendet. Det här sporrar oss att bli ännu bättre. Vi känner ett oerhört stöd från läsarna i detta arbete.

Två sätt att mäta

En tidnings framgång och förtroende hos läsarna kan mätas på två sätt: upplagan och räckvidden.

- Jag brukar varje månad kommentera upplagan och den är självklart viktig, men räckviddsmätningar är kanske ännu viktigare, den visar ju hur många människor som faktiskt läser tidningen, säger Anders Gerdin.

Räckvidd ger pengar

Räckvidden har framför allt betydelse för annonsförsäljningen.

Dagstidningarna konkurrerar med kommersiell tv och radio om annonsörernas pengar.

En läsare är lika mycket värd som en tittare eller lyssnare. En större läsekrets betyder därför mer annonspengar vilket ger en starkare tidning som har råd att satsa på ännu bättre journalistik.

Läsarundersökningen visar också att Aftonbladet är överlägsen på bilagor.

- Tv-bilagan är två och en halv gånger större än konkurrentens tv-tidning, det är oerhört starkt och visar att det bara finns en riktig tv-tidning, säger Anders Gerdin.

Tre mätningar görs varje år

Thomas Gustafsson