Nya Renat tål att visas

NYHETER

Har de blivit sprit språngande galna?

125-åriga institutionen Renat är nummer ett i katalogen och tvåa i säljligan. Nu har urbrännvinet fått ny flaska - för första gången sedan 1954.

Helgerån eller välbehövlig ansiktslyftning?

Foto: MATS STRAND
Så ser nya Renat ut. Jan Johansson har fixat buteljen och Roland Ingemarsson etiketten. Den gamla modellen står i mitten.

- Vi hoppas att kunderna inte blir sura, säger Ingrid Florén som är design- och förpackningsansvarig på Vin & sprit.

Varumärket är ju synnerligen väl inarbetat och det var med en viss bävan Vin & sprit satte igång med att förändra förpackningen för ungefär ett år sedan.

- Det kändes som ett jätteproblem först. Jättesvårt. Det är ju en nationalsymbol som ska ritas om, som att redesigna svenska flaggan, säger glaskonstnären Jan Johansson från Orrefors som är pappa till den nya flaskan.

"Som ringar på vattnet"

Han har gjort den lite högre och smalare. Alldeles innan halsen börjar har han lagt fyra inbuktningar. Han fick idén när han satt på sin brygga vid Vättern.

- Det är som ringar på vattnet. Det har åkt upp och ner för flaskan flera gånger innan vi bestämde oss, säger han.

Etiketten har krympt och i stället för ett stort "Brännvin" står det nu "Renat" med formgivaren Roland Ingemarssons skrivstil.

Behövs omgörningen? Bryr sig Renatkunderna om hur flaskan ser ut?

- Meningen är ju inte att den ska se märkvärdig ut men betalar man 204 kronor så kan man väl få en snygg flaska också, säger Ingrid Florén.

- Nu kommer Renat inte att behöva serveras fickljummet längre. Den nya flaskan tål att ställa fram på hyllan, säger Jan Johansson.

Jon Hansson

ARTIKELN HANDLAR OM