Han blev stressad till döds

Björn tackade aldrig nej – det tog hans liv

NYHETER

Björn Gustafsson, 24, älskade jobbet som lastbilschaufför.

Trots stress och omänskligt långa arbetsdagar tackade han aldrig nej till en körning.

Det blev hans död.

Foto: PRIVAT
Björn Gustafsson levde för jobbet som lastbilschaufför. Det blev hans död. Under ett maratonpass dog han i en olycka - antagligen hade han somnat vid ratten.

På väg hem från ett maratonpass den 12 juni i år körde Björn Gustafsson rakt in i en stillastående Vägverksbil några mil utanför Skara.

Vägverksbilen, som användes för att måla vägmarkeringar, hade gasoltuber längst bak. Vid krocken exploderade tuberna och olycksplatsen förvandlades till ett eldhav.

Långa arbetspass

Björn omkom i lågorna.

- Förmodligen somnade han vid ratten. Det var i så fall inte första gången, säger före detta sambon Jessica Ericsson, 24.

I senaste numret av Transportarbetaren berättar hon om arbetsbördan som till slut tog Björn Gustafssons liv. Hennes historia är en av många bakom de senaste årens larm om utbrändhet och stress på jobbet.

Fast i Björns fall fick övertidsarbetet ödesdigra konsekvenser. Enligt en arbetskamrat hände det att Björn hade arbetspass på upp till 36 timmar. En arbetsvecka på 80 timmar var inte ovanligt.

Vid flera tillfällen var han så trött efter ett pass att han inte orkade köra den korta biten hem - eller somnade vid ratten innan han kommit iväg. Bara tre veckor före dödsolyckan hade han kört in i ett annat fordon på E4:an. Vid det tillfället klarade han sig utan skador, trots att lastbilen voltade med släp och allt.

- Han var så snäll och klagade aldrig när åkarna ringde och tjatade. Jag var med några gånger på hans körningar och schemat var så pressat att man knappt hann äta och gå på toa, säger Jessica och suckar.

Tillsammans fick hon och Björn sonen Anton, 3. Men vid tiden för olyckan hade familjen redan splittrats. Björn tillbringade nästan all tid ute på vägarna. När han kom hem var han så slut att han slocknade direkt efter att ha duschat och ätit.

Samma överallt

- Vi gled ifrån varandra. Efter ett tag slutade han ringa hem när han var tvungen att jobba övertid. Han orkade väl inte tjafsa med mig också.

Men Jessica Ericsson vill inte anklaga åkaren som Björn körde för när olyckan inträffade. Trots att hon förlorat både man och pappan till sitt barn.

- Björn hade jobbat för flera åkerier. Det var samma sak överallt, säger hon.

Efter olyckan har åkeriet polisanmälts av åtminstone en annan chaufför, med god inblick i verksamheten.

Det har lett till att polisen har besökt åkeriet för att undersöka om det förekommer systematiska brott mot kör- och vilotidsreglerna.

Kerstin Nilsson