Tv-profilen har erkänt förskingring

NYHETER

Trafikmagasinets förre programledare, tv-profilen Carl-Ingemar Perstad, erkänner förskingring från Sveriges Television.

– Priset är för högt för att jag ska ta strid för min oskuld, säger han.

Totalt handlar det om omkring 82 000 kronor som Perstad nu medger att han förskingrat.

Foto: PETER KNOPP
vill inte ta strid Tv-profilen Carl-Ingemar Perstad erkänner förskingring, men anser egentligen inte att han begått brott. ”Jag orkar inte strida för min oskuld i en rättegång”, säger han.

– Visst vore det heroiskt att strida för sin oskuld i en rättegång. Men jag orkar inte vänta i kanske ett år till. Priset är för högt, säger Carl-Ingemar Perstad till tidningen Dala-Demokraten.

Kan slippa rättegång

Eftersom tv-profilen nu erkänner förskingring är det fritt fram för åklagaren Mikael Hammarstrand att besluta om ett strafföreläggande.

Åklagare Mikael Hammarstrand bekräftar att utredningen är klar och att han nu ska ta ställning till om han ska åtala Perstad eller ge honom ett strafföreläggande.

I stället för rättegång kan straffet nu i stället bli snabba böter för Carl-Ingemar Perstad.

Brottsmisstankarna gäller tjänsteresor som ska ha beställts av Carl-Ingemar Perstad och betalats av Sveriges Television – men sedan avbokats.

Pengarna för de avbokade resorna ska Carl-Ingemar Perstad ha tagit hand om själv, totalt rör det sig om runt 82 000 kronor.

– Pengarna har hela tiden stått på mitt resekonto. Jag betalade också genast tillbaka dem när jag fick kraven, säger Carl-Ingemar Perstad.

Även om han erkänt förskingring i polisförhören tycker han – eftersom han inte rört dem och betalat tillbaka – inte att det rör sig om en regelrätt förskingring.

Det var i februari Carl-Ingemar Perstad fick beskedet att SVT ville sparka honom efter 28 år i företaget. Efter två månaders förhandlingar gav han sig för kravet på avsked – och betalade tillbaka pengarna.

Hyrde tre bilar

Bakgrunden till striden var att han långtidshyrt tre bilar för 53 000 kronor. Bilarna kördes under förra året, men de var aldrig med i hans program – Trafikmagasinet.

Carl-Ingemar Perstad försvarade sig då med att det handlade om långtestbilar som cheferna känt till – och krävde tillbaka sitt jobb.

SVT svarade med nya fakturor av privat natur som Perstad låtit företaget betala.

Petter Ovander