"Jag var välkommen på kurs för att lära mig tolka fakturan"

Nätläsarnas egna berättelser om elbolagen

NYHETER

Jag är väldigt missnöjd med mitt elbolags sätt att fakturera. Räkningarna är så svårtolkade och virriga, så jag betalar och hoppas att beloppet är rätt.

Ringde dom för ca ett år sedan och påtalade problemet. De sade att man jobbade på det, men inget händer. De sade också att jag var välkommen till dem på en kurs för att lära mig tolka fakturan. Helt snurrigt!

Leif

Vattenfall glömde att fakturera ett av våra tre abonnemang med följ att vi (företaget) fick en sammanställningsfaktura på 193 000 kr för perioden februari 2000 till januari 2002.

Peter

Fick senast förra veckan en räkning från mitt elbolag på 32000 kronor.

Jag ringde och frågade hur det kunde vara möjligt att min elräkning kunde ha dragit i väg på detta sätt. Jag har ju trots allt betalat under året de räkningar som kommit varje kvartal.

För det första satt jag i telefon hela dagen, sen fick jag äntligen prata med en man som lovade att titta på min faktura.

Han mejlade och skrev att fakturan var helt okej men om jag ville dela upp betalningen så var det inga problem.

Nu sitter jag här i telefonkö igen för att försöka få någon att titta lite närmare på min 32000 kronors faktura.

Det är tur att jag jobbar natt för då har jag långledigt mellan mina arbetspass. Vilken annan har tid att sitta i telefon hela dagarna för att försöka få prata med en människa?

Susanna

Det är ett gytter av elbolag. Det ena är värre än det andra. Vi är helt utelämnade åt elbolagsvargarna!

Jag ringde mitt elbolag för att fråga lite om fakturan som man kräver att man har en magisterexamen i elbolagsfakturor för att tyda. Det var 30 minuters väntetid och sedan bröts samtalet, ringde då upp igen och fick en upptagetton. Vem har tid att sitta 30 minuter i telefon under arbetstid – ingen. Därför blir man tvungen att ringa på de få kvällstimmar då de har öppet. Skandal!

VI måste få igenom att man ska betala efter vad man förbrukat och inte vad man kan förväntas förbruka! Varför kan inte elbolagen fakturera som telefonbolagen?

Henrik, en förvirrad kund

Missnöjd är bara förnamnet! Vårt elbolag bytte vår elmätare eftersom de ansåg att den var för gammal. I samband med mätarbytet upphörde räkningarna att komma. Vi ringde till bolaget men fick inga svar på våra frågor. Sedan dök en elräkning på 6 000 kronor ner i brevlådan!

Jag har försökt komma fram per telefon för att fråga hur det kan komma sig att de kan skicka en räkning efter mer än ett halvår. Men det är helt omöjligt att komma fram på deras telefon.

Camilla

Man är helt hjälplös som kund. Om jag orkade sätta mig med alla papper som har med eleländet att göra, skulle jag förmodligen inse att jag betalade flera tusen för mycket de senaste två åren. Eftersom jag får ont i magen bara jag tänker på elräkningar, blir det inte av utan förpassas med ångest till ett hörn av lådan.

Med risk för att låta paranoid, känner jag mig blåst varje gång jag betalar en elräkning. Hjälp!

Christina

Jag är civilingenjör i elektronik. Jag förmår inte tolka vad jag betalar för. Alla ansträngningar tycks vara styrda mot ett mål: att göra det så oförståeligt som möjligt. Trots min elförbrukning är låg har elbolagen lyckats prestera räkningar upp till 86 000 kronor.

Ulla, en superirriterad kund

Det som retar mig varje gång jag får räkningen är detta med att betala i förväg.

Jag kan läsa av min mätare varje månad om det skulle behövas och rapportera detta. Då kan räkningen vara för den el jag har förbrukat.

Elbolagen kan sluta att dela upp priset i olika poster. Slutpriset räcker. Då blir det enklare att prisjämföra.

Hur skulle det se ut på ICA om varje vara hade den här prissättningen.

Peder

Elbolagens räkningar kompliceras hela tiden av att man redovisar alla priser exklusive moms.

Vid erbjudanden och prissättning till konsument skall all annan handel redovisa bruttopris inklusive moms.

Vill elbolagen nödvändigt redovisa moms och andra skatter varje gång till konsument, så bör de göra det i en fotnot eller liknande.

Hans

ARTIKELN HANDLAR OM