Så mutas cheferna

Butiks- föreståndare på System- bolaget: ”En bra månad kan det bli över 10 000 kronor”

NYHETER

Aftonbladet kan i dag avslöja hur det går till när vissa av Systembolagets butikschefer mutas av leverantörer.

Fri sprit, bjudresor och pengar används för att få in varor i butikerna.

– En bra månad kan det bli över 10 000 kronor rakt ner i fickan, säger en butikschef.

Foto: PETER WIDING
Fina middagar, kontanter – och dyra flaskor Som chef för en Systembolagsbutik får man många erbjudanden om tjänster och gentjänster – mutor. ”Den som är riktigt girig kan få hur mycket som helst”, berättar en butikschef som själv fallit för frestelsen. ”Barskåpet är ständigt fyllt med fina spritflaskor, viner och likörer.”

Under löfte om fullständig anonymitet går butikschefen med på att berätta om mutorna inom Systembolaget.

– Det är klart att jag skäms, säger han, men man tänker ju inte på att det är olagligt när man håller på med sånt här.

– Men nu vill jag att folk ska få veta. Systembolagsledningen ska inte kunna gömma undan det här problemet längre.

”Toppen på en svallvåg”

Aftonbladet träffar butikschefen i hans hem. Det finns gott om fina buteljer i skåpen.

– Som butikschef utsätts man för ständiga erbjudanden. När man är ny så börjar det med att leverantörerna försöker kolla om man är öppen för tjänster och gentjänster – mutor.

– Om man då faller för frestelsen som jag gjorde så börjar det snart att rulla på. Den som är riktigt girig kan få hur mycket som helst.

Nyheten som Aftonbladet rapporterade om i går – att fem butikschefer fått sparken och fyra av dem nu riskerar att dömas för mutbrott – överraskade inte honom.

– Det som kommit fram är bara toppen på en svallvåg, säger han.

De nu sparkade butikscheferna avslöjades för att de hade köpt in stora mängder av varor som inte ingår i Systembolagets ordinarie sortiment.

– Att de avslöjades visar egentligen bara att dessa butikschefer var orutinerade, säger Aftonbladets källa.

Han berättar att den som är mer rutinerad i stället väljer att gynna märken som finns i det ordinarie sortimentet.

– Då väcker det ingen uppmärksamhet om man hjälper en leverantör genom att ta hem extra mycket av något av hans märken.

– Inte heller är det någon som misstänker något om man ställer upp dessa flaskor på de bästa platserna i butikerna så att de får bra exponering och stor försäljning.

Alla leverantörer vill ha sina flaskor på den översta hyllan i självbetjäningsbutikerna eller bland nyheterna. Det är där de säljer mest.

Det är de mindre leverantörerna som ligger på mest för att få sina varor på bra platser i butikerna, berättar butikschefen.

Många är beredda att gå långt i utbyte mot en beställning.

– Som butikschef kan man få hur mycket ”varuprover” som helst om man vill. Barskåpet är ständigt fyllt med fina spritflaskor, viner och likörer. Och naturligtvis har man obegränsat med öl.

– Några av leverantörerna betalar till och med ut rena pengar i bonus.

Bonuspoäng blev pengar

Butikschefen plockar fram papper från en leverantör där de olika flaskorna är graderade i poäng. Varje poäng är värd en krona. När månaden är slut summeras poängen och betalas ut till butikschefen.

– Det är bara två, tre stycken leverantörer som håller på med detta. Andra hittar andra sätt att belöna.

– De mer seriösa bjuder på trevliga resor och middagar. Andra skickar fina presenter, allt från delikatesser till böcker. Och så naturligtvis fina flaskor.

Thomas Gustafsson