Sex dog i bussolyckan

Chauffören: Jag höll i ratten så hårt jag kunde

Foto: CONNY SILLÉN
BUSSEN VÄLTE På den smala skogsvägen mellan Fagersta och Ängelsberg gled bussen av vägen och välte. Sex av passagerarna omkom. 35 skadade fördes till sjukhus.
NYHETER

ÄNGELSBERG

Sex personer krossades till döds under den 20 ton tunga bussen.

- Däcken bara släppte. Jag höll mig i ratten så hårt jag kunde, sedan kastades jag ur förarstolen, berättar den 68-årige chauffören.

På den smala skogsvägen mellan Fagersta och Ängelsberg dog sex män och kvinnor när bussen gled av vägen och välte. 35 passagerare skadades, varav fem fick svåra skador.

Den 68-årige busschauffören arbetar för Linjebuss. Bussen skulle köra passagerare från ett inställt tåg mellan Ludvika och Västerås. Men färden slutade strax utanför Ängelsberg.

För en kollega har busschauffören berättat om sekunderna före kraschen och om tragiken efteråt. Han märkte att vägen var glashal.

- Jag provbromsade innan kurvan, säger 68-åringen.

Men i den svaga vänsterkurvan tappade han kontrollen över bussen, en Volvo från 1998 som väger närmare 20 ton med passagerare och bagage.

- Däcken bara släppte. Jag försökte hålla kvar bussen på vägen.

Polisen har undersökt spåren i snön och har kunnat se hur bussen har slirat längs vägkanten. Men chaufförens kamp var förgäves.

- Jag höll i ratten så hårt jag kunde. Sedan kastades jag ur förarstolen, berättar 68-åringen.

Enorm kraft

Bussen slog ned vid sidan av vägen, nivåskillnaden är ungefär två meter, välte och gled några meter.

Kraften var enorm. Åtta personer slungades ut genom fönstren och sex av dem klämdes ihjäl när bussen föll över dem.

- Jag kastades ur förarstolen och framrutan gick sönder, berättar 68-åringen.

Han tog sig ut ur bussen tillsammans med flera av passagerarna. De grät och skrek och vandrade planlöst runt utanför bussen. Chocken och de kalla vindarna gjorde att de frös så de skakade.

- Jag har aldrig frusit så mycket i hela mitt liv, berättar 68-åringen, som hade en tunn jacka på sig.

- Min första tanke var att ringa efter hjälp.

68-åringen ringde 112 från sin mobiltelefon och genast drogs en stor räddningsoperation igång. Hans snabba agerande kan ha räddat flera personers liv.

När ambulanserna och brandmännen kom dit tog de hand om honom.

- De sade åt mig att jag skulle gå och sätta mig.

Lyfte upp bussen

Räddningstjänsten lyfte upp bussen med luftkuddar och staplade virke under den. De döda bars bort och skadade fördes i skytteltrafik till olika sjukhus.

68-åringen hade tur och klarade sig med några blessyrer. Han skjutsades till sjukhuset i Fagersta och fick stöd av kollegan på Linjebuss.

68-åringen är en erfaren busschaufför som har kört lastbil och buss i hela sitt liv. Skogsvägen mellan Fagersta och Ängelsberg har han kört många gånger förut.

Enligt kollegan plågas han nu av skuldkänslor. I går kväll försökte han få sinnesro hemma i Dalarna, med sin fru vid sin sida.

- Efter omständigheterna mår jag bra. Jag har lite skrubbsår, säger han när Aftonbladet når honom.

Polisen misstänker ännu inget brott bakom olyckan, men en förundersökning ska ändå inledas. Polisen tog nykterhetstest på 68-åringen och det gav inget utslag.

Hade bälten

Bussens säten hade bälten, men det är oklart hur många som använt dem. De som dog gjorde det sannolikt inte.

- Hade de haft bilbälten på sig kan man fundera över om de hade hamnat utanför bussen. Det kanske är dags för en lag om bilbälten i buss, säger Lennart Boström, klinikchef på sjukhuset i Västerås.

När Aftonbladet i går kväll besökte olycksplatsen låg den stora bussen fortfarande omkullvält. På marken låg filtar och sjukvårdsmateriel.

Räddningspersonalen arbetade sammanbitet och under samlad tystnad. Polisens tekniker fotograferade bussvraket och brandmännen sågade ned träd med motorsåg för att lägga mer virke under bussen.

Vägen var så hal att det var svårt att gå.

- Man är maktlös när det är så halt. Det hade kunnat sluta ännu värre, säger busschaufförens kollega.

Fyra av de döda var kvinnor

Kriscenter

Andreas Harne, Viktoria Martinsson

ARTIKELN HANDLAR OM