"Trötta piloter är farligare - och mycket vanligare"

Pilotföreningen avvisar förslag om alkolås på flygplan

NYHETER

Tre berusade trafikpiloter har avslöjats i Norden på mindre än en månad.

Trots det avvisar piloter krav på obligatorisk nykterhetskontroll.

De menar att tröttheten är farligare – och mycket vanligare.

- En nattflygning på 8-12 timmar ger en trötthet som motsvarar 0,8 promille, säger Thomas Persson, ordförande i Svensk Pilotförening.

Han tror inte på varken alkolås eller obligatoriska nykterhetstester inför varje flygning.

- Jag tror inte att det löser problemet. Man hittar ingen genom att springa ut nån dag och göra blåsprov. Och det är ju inte så att man kan smyga ombord och sätta sig att flyga utan att märkas.

Lufthansapiloter sparkades nyligen

I lördags stoppade personal på Arlanda en brittisk pilot från British Airways.

Piloten skulle sätta sig vid spakarna men uppträdde berusat. Han togs ur tjänst och prover visade tydliga spår av alkohol.

I slutet av december förra året tvingades en tysk pilot och andrepilot lämna cockpit på ett Lufthansaplan i Helsingfors. Bägge piloterna visade sig vara berusade och fick senare sparken.

Tv-dokumentär avslöjade spritfest

Största skandalen hittills avslöjades i en brittisk tv-dokumentär som sändes i TV4 2000. Piloter och kabinpersonal smygfilmades av en flygvärdinna då de drack sig rejält berusade kort tid före en flygning.

- Självklart tar man illa vid sig av sånt här. Alla tycker det är fruktansvärt. Men jag upplever inte att det är ett stort problem bland piloterna, säger Thomas Persson.

I Sverige har SAS sedan flera år nolltolerans. Bolaget har valt att inte följa de internationella rekommendationer som tillåter piloter att ha 0,2 promille.

"Trötthet motsvarar 0,8 promille"

Thomas Persson känner inte till en enda olycka i trafikflyget där berusade piloter har pekats ut som vållande.

- Men vid många krascher har man satt frågetecken för trötthet. När vi flyger hem från USA och landar vid åtta i skitväder, då motsvarar den tröttheten 0,6-0,8 promille.

Pilotföreningar inom EU driver därför hårt kravet på att få en avlösare ombord. Föreningarna företräder cirka 30.000 piloter i EU. I Sverige handlar det om cirka 2.000 personer.

Däremot har flera pilotföreningar, bland annat i Storbritannien, aktivt motsatt sig slumpmässiga nykterhetskontroller av piloter i tjänst.

Aftonbladet.se i går:

Caroline Olsson

ARTIKELN HANDLAR OM