Konsumentverket kritiserar Telia

Familj fick krav på 120 000 kronor

NYHETER

STOCKHOLM.Konsumentverket anser att Telia kan göra mer för att skydda sina kunder som får sina internetmodem "kidnappade" av oseriösa företag som jobbar med betaltjänster.

Genom att klicka i en förbiflimrande ruta kan kunden lockas till att godkänna att det egna internetnumret kopplas ner och ersätts av företagets betalnummer. Något som kan ge skyhöga telefonräkningar. Till exempel fick en familj för en tid sedan krav på 120 000 kronor.

  Telia har infört en tjänst som spärrar telefonen för betalsamtal, men den kostar tio kronor i månaden.

  I ett preddelande ger Konsumentverket flera förslag på hur Telia kan agera för att gratis hjälpa sin kunder.

  Telia kan bland annat vägra att medverka till att kräva betalt av kunder när det inte finns tydliga avtal mellan kunden och företaget som tillhandahåller betaltjänsten.

  Det går också att införa en kreditgräns så att telefonabonnemanget spärras över ett visst belopp.

TT

ARTIKELN HANDLAR OM