Vin & Sprit hoppas på låda med fot

Bag-in-box får nytt utseende

NYHETER

Här är den nya bag-in-boxen.

Vinlådan – där höljet kan göras till stativ – hoppas Vin & Sprit ska göra samma succé som Absolutflaskan.

– Jag är övertygad om att den här produkten har potential att slå i hela världen, säger produktchefen Thomas Areskoug hos V&S Wine till TT.

Boxens överdel viks under lådan och blir fot för bagen.

Vin i pappkartong ansågs av rättrogna som en omöjlighet för några år sedan. Men sedan lanseringen 1996 har försäljningen av kartongvin på Systembolaget ökat dramatiskt. 40 procent av de 130000000 liter vin vi bar hem förra året fanns i en pappkartong. Inom några år räknar Vin & Sprit med att det mesta vinet säljs på låda.

– Numera är det inte bara lågprisviner i boxarna utan kvalitetsprodukter, säger han.

Vin & Sprit har gång på gång fått pris för storsäljaren Absolut och marknadsföringen av svenskt brännvin i exklusiv och egen förpackning. Nu har företaget satsat stora pengar på att själv utveckla den nya vinförpackningen, där en vanlig kartong har försetts med ett ytterhölje som fungerar som stativ. Den nya förpackningen ska få lådan att avancera från diskbänken till bordet.

Storsatsning

– Hur mycket vi satsat vill jag inte avslöja, men en stor del av marknadsföringsbudgeten går till att utveckla förpackningar, berättar Thomas Areskoug.

Enligt Vin & Sprits egna kundundersökningar är den tid förbi när konsumenterna rynkar på näsan åt vin på låda. Sju av tio skulle dessutom hellre välja den nya boxen än den gamla modellen.

– Inom två år är allt vin vi säljer på låda förpackat i den nya lådan, säger Thomas Areskoug.

Premiär i februari

I början av februari börjar Systembolaget att sälja det första vinet i den nya kartongen.

Vin & Sprit räknar med att lådan kommer att slå även utomlands, med start i övriga Norden. Därefter väntar lansering i hela världen är det meningen.

Designen är mönsterskyddad. I den egna reklamen vill man jämföra den här uppfinningen med andra internationellt framgångsrika svenska förpackningsuppfinningar, som Tetra Brik eller tändsticksasken.

I huvudet har Thomas Areskoug fler idéer.

– Den droppfria kranen till exempel, så att man slipper vinfläcken, nu när boxen kan ställas på bordet, säger han.

aftonbladet.se , TT

ARTIKELN HANDLAR OM