”Spritreklam leder till stora sociala problem”

IOGT-NTO:s vice ordförande rasar mot domen

NYHETER

– Jag är väldigt besviken. Spritreklam leder till stora sociala problem.

Det säger Sofia Modigh, vice ordförande i nykterhetsorganisationen IOGT-NTO efter Marknadsdomstolens dom på onsdagen.

Sofia Modigh tycker att Sveriges lagstiftning tar fel riktning om en ny lag blir mer tolerant mot alkoholreklam.

– Flera andra länder har skärpt sina regler, det är inte bra om vi går åt motsatt håll, säger hon.

Hon anser att alkoholreklam kan ge upphov till stora sociala kostnader.

– Vi vet att spritreklam driver på konsumtionen. Det leder i förlängningen till att fler barn växer upp med alkoholiserade föräldrar, säger hon.

Hon tycker att det är viktigast att unga människor skyddas mot alkoholannonser och att spritannonser inte får införas i tidningar som riktar sig mot unga.

– Det är när man är ung som grunden läggs. Vi måste värna om våra unga.

Nya regler vid årsskiftet

Även folkhälsominister Morgan Johansson är kritisk.

– Domslutet innebär att konsumtionen av alkohol kommer att öka ytterligare, säger han och ser beslutet som särskilt ovälkommet i ett läge där konsumtionen ökat med 20 procent under de senaste fem åren.

Morgan Johansson säger att han siktar på en proposition till hösten, så att nya reklamregler kan träda i kraft vid årsskiftet. Tills dess tycker han att annonsörerna ska avvakta och inte genast utnyttja den nyvunna möjlighet domen har givit dem. Och vad tidningarna beträffar har han sin uppfattning klar:

– Jag tycker att de tidningar som vill ta socialt ansvar och vill ha en image av att vara anständiga inte ska ta in alkoholreklam.

Frida Johansson, TT

ARTIKELN HANDLAR OM