Stort intresse för alkoholannonser

NYHETER

Tiningsbranschen gläds åt marknadsdomstolens beslut att tillåta alkoholreklam även i svenska tidningar.

- Det innebär att vi kommer att ta in annonser. Sedan får vi se hur intresset ser ut hos annonsörerna, säger Hans Månsson, chefredaktör på Sydsvenska Dagbladet.

- Nu finns det en dom som visar att det är tillåtet med alkoholreklam i tidningar. Vi kommer att bedöma alkoholannonserna på samma sätt som annat annonsmaterial. Det ska exempelvis inte vara glorifierade, säger Lena K Samuelsson som är chefredaktör på Svenska Dagbladet.

Betyder det här att ni kommer att ta in annonser för sprit?

- Javisst, det har vi redan gjort. Vi hade en vinannons i tidningen.

Vad tyckte läsarna om det?

- Ytterst få hörde av sig.

Aftonbladet vill se över budskapet

Även Aftonbladets chefredaktör Anders Gerdin ställer sig positiv till reklam för alkohol.

- Mycket av det här tyder ändå på dubbelmoral. Det finns redan ölreklam - klass 1 - i tv och i systembolagets skyltfönster syns spritflaskor.

Hur reklamen kommer att se ut i tidningen är dock inte klart än.

- Vi vill ju ändå ha kontroll över budskapet i annonserna. Hur formen ska se ut. Jag kan säga att jag är mer positiv till rena produktannonser än till så kallade livsstilsannonser.

Anders Gerdin är tveksam till alkoholreklam i exempelvis Puls.

- Det är en produkt som riktar sig till en ung målgrupp.

Gränshandeln kan ge annonsörer

Hans Månsson är chefredaktör på Sydsvenska Dagbladet. Han tycker att det är skönt att frågan äntligen är avgjord, men pekar på att det råder en speciell situation i Skåne.

- Vi har en gränshandel här nere med tysk och dansk detaljhandel. Man kan gissa att vi har en lokal marknad här.

Hur mycket pengar tidningen kan beräknas dra in på de nya annonsörerna vet han inte:

- Nej, det är omöjligt att se.

Har haft en konkurrensmässig nackdel

- Det här betyder förhoppningsvis väldigt mycket för oss. Vi konkurrerar med utländska medier som MTV och tidningar där alkoholreklam finns. Vi har haft en konkurrensmässig nackdel, säger Magnus Norrman som är förlagschef på tidningen Slitz.

Enligt Magnus Norrman är det ganska troligt att tidningen kan komma att ta in alkoholreklam.

- De chanserna ser jag som stora.

Men han har svårt att säga hur mycket pengar alkoholreklamen kan vara värd för tidningen - men det kan helt klart röra sig om stora belopp.

- Vi är jätteintressanta för den här annonsörgruppen. Våra läsare är män mellan 20 och 30 år. Många är singlar, de går ofta på krogen och lägger en hel del pengar på sprit.

"Det är fritt fram att annonsera hos oss"

Tidningen Resumé är en av de tidningar som har haft reklam för alkohol.

- Men vi gjorde det i journalistiskt syfte för att reda ut frågan, säger Martin Vårdstedt är chefredaktör för tidningen Resumé.

Vad betyder det här för Resumé?

- Det här betyder inte mycket för oss. Vi är inte den primära målgruppen för dessa annonsörer eftersom vi är en branschtidning.

Men han utesluter inte möjligheten att ta in spritreklam i tidningen:

- Det är fritt fram för dem om de vill annonsera hos oss.

Han är osäker på hur stora de ekonomiska följderna blir av Marknadsdomstolens beslut.

- Vi har försökt räkna på det. Det blir säkert ett välkommet tillskott i kassan för många i en knivig konjunktur, säger han.

Alkoholreklam från och med i dag

Mona Johansson, chefredaktör på Damernas Värld är positiv till alkoholreklam.

– Jag har hela tiden sagt att jag är öppen för alkoholreklam, framför allt vinannonsering eftersom vi har en vinspalt. Damernas Världs läsare är vuxna människor som kan ta ansvar för sånt här och naturligtvis använder vin som måltidsdryck, säger hon.

Förutsatt att det finns intresse från annonsörerna kommer Damernas Värld att släppa in alkoholannonser från och med i dag.

– Jag kan tänka mig att det finns intresserade annonsörer, vi har ju både mat och dryck i tidningens redaktionella material. Men hur mycket pengar det här kan innebära vet jag inte.

Gunnar Nygren, annonsansvarig på Allt om mat säger att man kommer att införa alkoholreklam i Allt om mat och i Allt om resor.

– Vi kommer att göra det så snart det är praktiskt möjligt, säger han.

Susanna Vidlund, Frida Johansson

ARTIKELN HANDLAR OM