Större än de andra – tillsammans

31 miljoner besök på aftonbladet.se varje månad

Aftonbladet.se större än de sju största konkurrenterna tillsammans.
NYHETER

Nu har aftonbladet.se 31 miljoner besök i månaden.

Det är fler än alla konkurrenterna – tillsammans.

– Det är det bästa betyg vi kan få av läsarna, säger Kalle Jungkvist, chefredaktör på aftonbladet.se.

Foto: TOMMY MARDELL
Chefredaktör Kalle Jungkvist berättar om nya fina besökssiffror.

Aftonbladet.se har länge varit Sveriges största mediesajt. Och i januari fortsatte siffrorna från Website Index Sverige, som mäter hur många som besöker svenska webbplatser, att öka.

Diagrammet här ovan visar att aftonbladet.se besöktes 31 686 273 gånger. Det betyder att Aftonbladet nu är större på nätet än Sveriges två största tv-kanaler, fyra största morgontidningar och de övriga tre kvällstidningarna – Expressen, GT och Kvällsposten – tillsammans.

– Jag tror att det är världsunikt. Det finns knappast något land där en nyhetsaktör har en lika stark position som Aftonbladet har i Sverige, säger Kalle Jungkvist.

Nya satsningar

Ett stort antal läsare ger konkurrensfördelar – och kan därmed ge möjligheter till nya satsningar.

Den senaste i raden är radiosatsningen.

- Vårt samarbete med Rix FM och Power Hits innebär att vi varje dag når cirka en halv miljon med våra radionyheter. Hittills har gensvaret från lyssnarna varit mycket positivt, säger Kalle Jungkvist.

- Vi har därmed tagit ytterligare ett steg mot målet att alla nyhetsintresserade ska kunna ta del av Aftonbladets nyheter var som helst, när som helst.

Men mest av allt hoppas Kalle Jungkvist att siffrorna är ett kvitto på att läsarna uppskattar sajten.

– Jag – och jag tror hela vårt företag – känner en oerhört stolthet. Det här är ett betyg på vad läsarna tycker om oss. De kommer tillbaka om och om igen, säger Kalle Jungkvist.

I dag publiceras också siffrorna från Tidningsstatistik. Aftonbladet ökade förra året mer än på 30 år och är fortsatt landets största dagstidning med en upplaga på 435 900.

Kalle Jungkvist är övertygad om att det finns ett samband mellan framgången för papperstidningen och nättidningen.

– Vår grundstomme är den styrka som finns i Aftonbladet och det material vi får därifrån. Utifrån det har vi försökt att utveckla oss till något vi kan vara stolta över – och som ökar tidningsupplagan, säger han.

Mattias Lundell