Svenskarna vill ha alkolås på bilen

Åtta av tio säger ja – även om det kostar

NYHETER

STOCKHOLM (TT)

De allra flesta svenskar är villiga att betala 2000 kronor mer för att få inbyggt alkolås på sin nya bil.

Det visar en färsk opinionsundersökning.

Foto: Carl Johan Erikson/MHF
blås innan du kör Svenskarna är positivt inställda till alkolås i bilen. Det visar en Sifo-undersökning.

Om bilindustrin och lagstiftarna agerade för alkolås i alla bilar skulle många liv räddas, anser förespråkarna för låset.

I Sifo-undersökningen som gjordes i februari fick 1 000 personer svara på frågan: ''Skulle du tycka att det var värt 2 000 kronor extra för en fabriksny bil med inbyggt alkolås?''

80 procent svarade ja, 16 nej och 4 procent visste inte.

Varje år dödas 150 personer och cirka 1 000 skadas svårt i olyckor där någon av förarna varit påverkad av alkohol.

''Om alla bilar utrustades med alkolås skulle onyktra förare låsas ute från vägarna. Alkolås i alla bilar är det bästa sättet att minska dödandet i trafiken som rattfyllerister förorsakar'' konstaterar Carl-Viggo Östlund, vd för Salusansvar och Tom Bjerver, vd för Motormännens helnykterhetsförbund, MHF, i ett gemensamt pressuttalande.

Det är MHF och försäkringsbolaget SalusAnsvar som beställt opinionsundersökningen.

De driver en gemensam kampanj för att alla bilar i Sverige ska vara utrustade med alkolås senast år 2015.

I en debatt artikel i Göteborgs Posten går Carl-Viggo Östlund och Tom Bjerver till angrepp på biltillverkarna som de anser vara för passiva.

Tekniken för att bygga in alkolås i nya bilar är väl utvecklad. Trots det väntar industrin på att en lag ska stiftas, tror de.

- Trots att säkerhet varit säljargument för både Saab och Volvo, tycks detta inte gälla en fråga som enskilt dödar de flesta i trafiken. En standardinstallation av alkolås i nya bilar skulle naturligtvis förbilliga tekniken till fullt konkurrenskraftiga nivåer och därmed bli ett säljargument. Det är nonchalant av bilindustrin att vara tyst i den här debatten och därmed överlåta hela ansvaret på lagstiftarna, skriver de.

Men de kritiserar också lagstiftarna för att inte ha lagstiftat om alkolås.

- Alkolåset borde bli lika självklart som bilbältet, skriver de.

Simone Söderhjelm