Vädret kan avgöra kriget

NYHETER

USA har en stab meteorologer i Persiska viken.

- Deras prognoser bestämmer vilka vapen som ska användas, säger försvarsmeteorolog Bernt Olofsson.

Foto: KAI PFAFFENBACH/REUTERS
En av de svåraste sandstormarna på flera år härjar i Irak. De brittiska och amerikanska trupperna valde att tillfälligt avbryta framryckningen mot Bagdad.

De allierade trupperna står nu bara sju mil från Bagdad, men har stoppats av sandstormarna.

Stormen blandade sig med röken från de brinnande oljekällorna runt Bagdad och gjorde att de amerikanska attackplanen inte kunde använda sina vanliga robotar i går.

Egna meteorologer

För att veta vilka vapen som ska användas vid anfallen har USA med sig en stab meteorologer till Persika viken.

- Modern krigföring bygger på att ha informationsövertag. Och vädret är en del av denna information, säger Bernt Olofsson, meteorolog vid försvarshögkvarteret.

De allierades meteorologer finns inne i Irak och i grannländerna Kuwait och Jordanien.

De framryckande trupperna har dessutom med sig väderobservatörer som ska rapportera temperatur, vind och nederbörd.

Analytikerna får hjälp av en stab väderexperter hemma i USA.

Det finns enligt Bernt Olofsson tre mycket viktiga väderleksförhållanden som de allierade måste ta hänsyn till:

Värmen. USA och Storbritannien ville starta kriget innan det blev för varmt. I Irak är det som hetast i juli, men redan nu är det mycket varmt. I går var det 40 grader i Basra, en av de viktigaste fästena.

Kamp mot klockan

- De allierade för nu en kamp mot klockan. Det blir varmare för varje dag.

Låga moln. Ställde till med problem under Kuwaitkriget. När molnen är låga fungerar inte de vanliga precisionssökande robotarna, eftersom målet söks med laser som inte tränger igenom dem.

Sandstormar. Ställer till med samma problem som de låga molnen. Helikoptrar kan inte lyfta, eftersom sanden tränger in i motorerna. Det är dessutom obehagligt att vistas i en sandstorm.

Amerikanska krigsplanerare sa i går att ökenstormen i Bagdadområdet kommer att få konsekvenser för flyget i flera dagar.

Oisín Cantwell