Stenbecks knock

Bonniers gratistidning släpps inte in i tunnelbanan

1 av 2
NYHETER

Tidningen Stockholm City släpps inte in i t-banan.

Därmed tackar SL nej till upp till 40 miljoner kronor

extra om året.

- Vi kan inte se att det skulle ge något mervärde till våra resenärer, säger Maria Adolfson på SL.

I går bestämde sig SL:s ledning för att att förlänga Metros avtal för tidningsutdelning i tunnelbanan fram till 2010.

Det innebär att Bonnierägda gratistidningen Stockholm City, som länge velat komma ner i tunnelbanan, stängs ute.

- Vi tycker att det räcker med en, säger SL:s vd Gunnar Schön till tidningen Journalisten.

Beslutet innebär att SL, som ägs av skattebetalarna, tackar nej till ett antal miljoner kronor. Enligt Stockholms Citys vd Mikael Nestius skulle ett avtal ha varit värt 15-40 miljoner årligen. Han är därför mycket förvånad över att SL inte pratat med Stockholm City innan det nya avtalet skrevs.

- Om man sitter på något värdefullt är det väl logiskt att man försöker ta reda på hur mycket det är värt innan man tackar nej. Nu får SL själv bära kostnaden för att städa efter folk som lämnar våra tidningar i vagnarna, säger han.

"Bakslag för Bonnier"

På SL säger Maria Adolfson, pressansvarig, att ytterligare en tidning inte skulle tillföra resenärerna något. Hon värjer sig också mot anklagelser om att SL brutit mot lagen om offentlig upphandling.

- Den lagen gäller när man köper något, inte när man får något, säger hon.

SL:s beslut är ett allvarligt bakslag för Stockholm City, tror Karl-Erik Gustafsson, professor i massmedieekonomi vid Handelshögskolan i Göteborg.

"Ska inte läggas ner"

- Bonnier har satsat stort och nu är det mycket som sätts på spel. Om de drar sig ur eller inte kan bero på hur det går för problemtyngda DN och Expressen, säger Karl-Erik Gustafsson.

Några planer på nedläggning finns inte, hävdar Nestius.

- Jag hoppas bara att SL tagit riktigt bra betalt av Metro, säger han.

Olle Castelius

ARTIKELN HANDLAR OM