Skaparna bakom ”CM4”: Vi ville göra ett mer realistiskt spel

NYHETER

Pc-fotbollsfansen har fått vänta länge. I höstas uteblev den årliga uppdateringen av "Championship manager".

I stället har de engelska utvecklarna gjort ett helt nytt spel.

- Tekniken började kännas gammal. Dessutom ville vi göra ett mer realistiskt spel, säger Miles Jacobson, vd på Sigames.

Foto: PER JOHANNESSEN
Miles Jacobsen och Paul Collyer.

"Championship manager" är ett av de mest populära spelen i Sverige alla kategorier. Del fyra går ut i butik till premiären i nästan 30 000 exemplar, enligt distributören Ubisoft.

Ny spelteknik

Ny spelteknik där man kan följa matcherna på planen, ett nytt träningsläge och nytt utseende är det som gjort att spelet har dröjt.

Men det har inte blivit någon 3D-grafik som utmanar "Fifa"-spelen.

- Det viktigaste för oss är det som finns bakom grafiken - strategin och taktiken i fotbollsvärlden, säger Miles Jacobson.

Första "Championship manager" kom redan 1992 och var ett hobbyprojekt programmerat av Paul Collyer och hans bror Oliver.

- Vi gör det här för att vi älskar fotboll. Därför är det så roligt att se att spelet har blivit en del av fotbollskulturen både bland fans och spelare, säger Paul Collyer.

"Championship manager" har numera en rad konkurrenter. Men Sigames anser att man klår dem alla med simulationens omfattning och komplexitet.

Göra bra spel

- Varje enskild spelare har en egen karaktär och reagerar olika på olika ledarstilar, säger Paul Collyer som exempel.

- Men vi inser att det enda sättet att hålla oss kvar i toppen är att fortsätta göra bra spel.

Nu har man siktet inställt på att erövra även andra sporter.

- Vi håller på att ta fram ett hockeymanagerspel tillsammans med ett finskt utvecklingsteam, säger Miles Jacobson.

- Med lite tur är det klart i slutet av året. Men exakt hur det kommer att se ut och fungera är fortfarande hemligt.

Therese Granlund