Rix FM större än P1 och P3

Aftonbladets nyhetssändningar gör succé

Foto: Per Johannessen
Ett vinnande lag Anna Hjalmarsson, Fredrik Lindén och Kajsa Hallberg sänder Aftonbladets nyheter i Rix FM och Power Hit Radio. Nedre raden: Kristian Bartos, Rix FM, Roger Nordin, Rix FM, Micke Svensson, Power, Gert Fylking, Rix FM och Titti Schultz, Rix FM.
NYHETER

För första gången är Rix FM – med Aftonbladets nyhetssändningar – större än Sveriges Radios stationer P1 och P3.

– Nyhetssändningarna från Aftonbladet är en starkt bidragande orsak till ökningen, säger Christer Modig på Rix FM.

Nu på förmiddagen klockan tio offentliggjordes lyssnarsiffrorna på Sveriges radiokanaler.

860 000 lyssnare på Rix FM. 806 000 lyssnare på P1. Och 784 000 lyssnare på P3.

RUAB:s senaste lyssnarmätning visar att MTG:s radiostation Rix FM – med Aftonbladets nyhetssändningar – har fler dagliga lyssnare än både Sveriges Radio P1 och P3. Rix FM är nu Sveriges största nationella radiostation.

”Visar Aftonbladets styrka”

– Vi jobbar hårt med att ge lyssnarna det lyssnarna berättar för oss att de vill ha, säger Christer Modig, programdirektör på Rix FM.

Kalle Jungkvist, chefredaktör på Aftonbladet Nya Medier, konstaterar att en reklamradiokanal för första gången fått bra nyhetssändningar.

– Det betyder väldigt mycket. Sen visar detta vilken styrka vi har i organisationen Aftonbladet. Vi använder oss av reportrar från alla avdelningar på tidningen, vi har kriget, vi har sporten, vi har nöjet, säger Kalle Jungkvist.

– Radiosändningarna har hela den styrka Aftonbladet sammantaget kan erbjuda.

Nyhetssändningar viktiga under kriget

Och Aftonbladets nyhetssändningar är, enligt Christer Modig, ett viktigt steg i Rix FM:s utveckling.

– Framför allt nu under kriget, vi hade aldrig kunnat drömma om att ha möjlighet att ha reportrar på plats under en sådan händelse. För även om vi inte är en nyhetskanal vill lyssnarna veta att världen står kvar.

Fredrik Lindén på Aftonbladet Radio säger att det är Aftonbladets koncept som gör nyhetssändningarna så bra.

– Vi har tre stora block i våra sändningar, nyheter, nöje och Sportbladet. Och framgången tror jag beror på att man känner igen Aftonbladet i sändningarna, dels genom mixen, dels genom profilerna och dels genom språket.

250 journalister som gör radio

Fredrik Lindén säger att det inte bara är de tre som sänder radio, han själv, Kajsa Hallberg och Anna Hjalmarsson, som ligger bakom framgången.

– Vi har ju 250 journalister här i huset som nu får chansen att visa att inte bara är duktiga på att skriva. Vi har ju till exempel tre reportrar innen i Irak och en väldigt god bevakning av Mellanöstern nu under kriget.

Men varför ska man välja att lyssna på Aftonbladets nyhetssändningar på Rix FM i stället för Ekots?

– Du får andra nyheter hos oss, som till exempel ekot inte tar upp. Som jag ser det är Ekot ganska main-stream, nu finns det en annan aktör på marknaden och det är upp till lyssnarna att välja vem de vill lyssna på, säger Fredrik Lindén.

–Vi använder också ett annat språk, ett mera vardagsnära språk. Ett språk som lyssnarna helt enkelt förstår.

Christer Modig, vad ska ni på Rix FM göra för att ligga kvar i toppen?

– Vi tänker fortsätta jobba precis lika hårt som tidigare. Vi får inte slappna av och tro att vi sitter säkert, för det gör man aldrig. Nu är det vi som är jagade, säger Christer Modig.

– Vårt mål nu är att göra reklamradion till ett erkännt medium, både vad det gäller lyssnandet och som reklammedium.

Här hittar hittar du Aftonbladets radionyheter

Peter Löwendahl-Nyrén