GM vill bygga nya Saab-modeller i USA

”En chans för Saab att tjäna mer pengar”

NYHETER

GM-chefen Rick Wagoner vill bygga framtida Saabmodeller i USA.

När han besökte Stockholm på fredagen förklarade han att det främsta skälet är att han vill se Saabaffären växa.

Det skulle vara ekonomiskt fördelaktigt för Saab som gjorde valutakursförluster på en miljard kronor i fjol.

- Vi överväger att bygga bilar i USA om det är rätt produkt. Det skulle vara en chans för Saab att tjäna mer pengar och finansiera företagets framtida produktutveckling, säger Rick Wagoner till TT.

En stadsjeep (SUV) står högt på Saabchefen Peter Augustssons önskelista.

- Vi behöver en SUV, framför allt på den amerikanska marknaden eftersom halva marknaden består av den typen av bilar, säger Augustsson.

Lägger man ihop Wagoners och Augustssons uttalanden innebär det att arbetet nu är inriktat på att ta fram en stadsjeep för Saab och att den kommer att byggas i USA på någon av GM:s bottenplattor.

Design och vägegenskaper ska övertyga kunderna om att det är en riktig Saab, enligt Wagoner.

Som ytterligare ett skäl för produktion i USA anger Wagoner att Saab kan locka kunder till GM som annars inte skulle välja koncernens produkter. Det gäller kanske framför allt i de nordöstra delarna av landet.

Krigets skugga

Irakkriget har kastat sin skugga över den amerikanska bilmarknaden redan långt innan det bröt ut.

- Det är svårt att förutse vartåt det går, säger Wagoner, som medverkade vid en presskonferens i Stockholm på fredagen i samband med att han fick motta KAK:s jubileumsmedalj i guld ur kungens hand. Han besökte också Saab i Trollhättan i samband med visiten i Sverige.

Första gången var när GM skulle köpa halva Saab 1989.

- Men nu har vi en klarare vision än tidigare.

Även om Saab ökat sin försäljning under första kvartalet till skillnad från de amerikanska märkena så är kriget ett orosmoment även för Saab.

Frågan är om det kommer att räcka med den neddragning med 1 400 anställda som nu genomförs i Trollhättan för att pressa kostnaderna?

- Ja, som det ser ut just nu, men det som är osäkert är marknadsutvecklingen till följd av konflikten i Irak, säger Augustsson.

- Vi hoppas och tror att det räcker, men vi måste samtidigt reservera oss för hur marknaden kommer att se ut framöver, framför allt mot slutet av andra kvartalet.

Valutakursförluster

Saab gjorde en förlust på 1,2 miljarder kronor första halvåret 2002, men Augustsson vill fortfarande inte precisera hur stor förlusten blev för helåret.

Han uppger dock att valutakursförlusterna uppgick till närmare en miljard.

- Det berodde framför allt på den svenska kronans värde gentemot den amerikanska dollarn.

Saabs valutexponering hänger samman med att flertalet komponenter köps i euro.

- Vi har mycket bättre balans när vi säljer bilar till Europa. Kort sagt vill vi ha en svag euro mot en väldigt stark dollar och ett väldigt starkt pund.

Trots den ogynnsamma dollarkursen säger Augustsson att Saab fortsätter tjäna pengar i USA, även om marginalen var större förra året.

Rick Wagoner tycks ha stor fördragsamhet med Saabs förluster. Han tror inte att affären går ihop i år heller.

- Möjligen 2004, säger Wagoner.

Benny Öinert/TT

ARTIKELN HANDLAR OM